Egypte - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Egypte - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Egypte

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

21 November 2009 | Egypte, Caïro

Hoi,

We zijn al weer terug van onze 11-daagse rondreis door Egypte! We hebben in een korte tijd erg veel indrukwekkende dingen gezien!

We hadden wat ongelukkige vliegtijden dus we kwamen om half 6 's ochtends aan in Cairo. Na 3 uurtjes slapen gingen we al op pad. We hebben de piramides, de sfinx en het Egyptisch museum bekeken, erg gaaf! Vanuit daar naar het treinstation om na 4,5 uur wachten (tja Egyptische tijden he) op de slaaptrein naar Aswan te stappen. Van slapen is helaas niks gekomen, want het was echt een mega gammel ding!

'S ochtends kwamen we aan in Aswan en vanuit daar zijn we naar de Aswandam en de onvoltooide obelisk gegaan om daarna in te checken op ons cruiseschip. In de middag hebben we een felukkatocht gemaakt over de nijl bij zonsondergang, mooi! 'S avonds hebben we met paard en wagen door de straten van Aswan gereden.

De dag erna begon onze daadwerkelijke nijlcruise en de eerste stop was bij de Kom Ombo tempel waar Sobek (de krokodillengod) en Hores (met de valkenkop) werden vereerd. De tempel was een mooi gezicht zo aan de nijl met zonsondergang.

Zondag ging de wekker weer om half 6, vandaag om de tempel van Edfu te bezichtigen. Vanaf de boot reden we met paard en wagen door de lokale straatjes naar de tempel. Dit is de best bewaarde tempel van Egypte, dus de meeste afbeeldingen en hiërogliefen kon je goed bekijken. 'S middags konden we vanaf de boot genieten van het dagelijks leven van de lokale bevolking langs de nijl. Overal zag je de Egyptenaren druk in de weer met de het wassen van hun kleding in de nijl, met vis vangen, vuur maken etc.

Toen was het tijd voor Luxor, hier hebben we de Memnon Kolossen en de Al-deir Al-Bahari tempel bekeken. Deze tempel was helemaal uit de bergen gehakt, erg indrukwekkend. Erg gaaf was ook de Vallei der Koningen waar we de graftombes van de oude koningen konden bezichtigen. Als laatste gingen we naar de Karnak tempel, het grootste religieuze bouwwerk van de wereld, echt onvoorstelbaar hoe ze dit 4000 jaar geleden hebben kunnen bouwen zonder de machines die wij nu hebben! Aan het einde van de dag zijn we in zo’n 4 uur door de woestijn naar Hurghada gereden. Eindelijk tijd voor een wijntje ...

De eerste dag in het mega toeristische Hurghada hebben we een beetje in het zonnetje gelegen en hebben we het wat door de stad gelopen. De dag erna was het weer tijd voor actie! We hebben een quat gehuurd en zijn daar zo’n 3 uur mee door de woestijn gaan crossen, echt gaaf! Keihard rondsjeesen door dit prachtige landschap was echt onvergetelijk! 'S avonds zijn we naar het oude centrum van Hurghada gegaan en kwamen we in contact met een oudere Arabier. We hebben bijna een uur in zijn winkeltje gezeten waar hij ons heeft uitgelegd hoe een waterpijp werkt en uiteraard hebben we het even geprobeerd en er eentje meegenomen voor thuis. Erg leuk! Vanaf half 8 veranderde de drukke straten van Hurghada die normaliter vol staan met duizenden Egyptische verkopers in een fanatieke menigte voetbalfans. Helaas voor hen ging Algerije er met de winst vandoor en zien we Egypte niet terug op het WK.

De volgende dag gingen we 's ochtends vroeg weer het busje in om in een uurtje of 7 door de woestijn terug te rijden naar Cairo. 'S avonds zijn we wat rond gaan lopen in de bizarre drukte van Cairo. Er wonen alleen al in Cairo 22 miljoen mensen!

Vrijdag hebben we een excursie geboekt naar Alexandrië (zon 3,5 uur ten noorden van Cairo, aan de Middellandse zee). We zijn eerst naar de El-Shugafa monuments geweest en daarna naar Amud El-Sawari, Quat Bay en de tempel van de laatste Egyptische koning. Tot nu toe hadden we alleen maar bouwwerken gezien uit het oude Egypte (zon 4000 jaar geleden), in Alexandrië is alles zo'n 2000 jaar oud en dat zie je goed terug aan de mengeling van de Egyptische en de Grieks-Romeinse bouwstijl. Op de weg terug kwamen we in de file een Egyptisch bruidspaar tegen en zij bleken hun trouwfeest in ons hotel te vieren! Dus hebben we roomservice besteld en vanaf ons balkon deze typische Egyptische bruiloft meegemaakt, erg leuk!

Ook op de terugweg hadden we weer een ongunstige vlucht, dus we mochten 's avonds weer gelijk door naar het vliegveld om vanmorgen weer op Schiphol te landen. Het was weer een erg geslaagd avontuur en ik heb geprobeerd een kort reisverslag te maken, maar ik zie dat het me weer niet is gelukt!

Liefs,
Nick & Daan

• 21 November 2009 - 11:27

Hey Alle2:

Voor jouw doen is dit kort en bondig!! Het verslag in de auto was een stuk uitgebreider!! Fijn dat jullie weer genoten hebben en fijn dat jullie weer thuis zijn...!!

Kuskus mamsie

• 21 November 2009 - 13:29

Adri En Jos:

Dat is snel, jullie reisverslag al gemaakt! Jullie hebben weer prachtige foto's gemaakt. Cairo ziet er ook geweldig uit en zo te horen is Alexandrië ook de moeite waard. Weer een vlaggetje toegevoegd aan de verzameling.

• 21 November 2009 - 17:49

Ellen:

Welkom terug en gave foto's.
    Ennehhh die fles bij onze mekka bidder is natuurlijk gewoon water, toch, niet dan.? Doei

• 23 November 2009 - 13:13

Welcome Back!:

Heey!

Verhaal en foto's zijn weer erg gaaf!

• 25 November 2009 - 11:44

Tamara:

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen...

Tot gauw, groetjes,

Tamara