De Gibb - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu De Gibb - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

De Gibb

Blijf op de hoogte en volg Danielle

13 September 2014 | Australië, Kununurra

Hi all,

De Gibb River Road, of te wel de Gibb, stond op onze bucketlist sinds onze vorige trip naar WA 4 jaar geleden. 647 km (zonder de detours) ''off road'' tussen Derby en Kununurra, dwars door de ruige Kimberleys. Vaak omschreven als dé avontuurlijkste wilderness route van Australië. De wegen waren bumpy en stoffig, het was heet (35-40+ graden) en het kamperen was basic met standaard kikkers in de WC maar ow wat was het ontzettend gaaf, geweldig en stoer!

De eerste detour die we namen vanaf de Gibb was naar Windjana Gorge, wauw! Opeens waren daar 100 meter hoge grijs/oranje limestone kliffen, echt zo gaaf! We sliepen er 's nachts ook recht voor, dus stoeltjes erbij, wijntje en genieten van de zonsondergang en het fascinerende uitzicht! Windjana is ook één van de beste plekken in de Kimberleys om freshies (freshwater crocs) te spotten en we hebben er ook echt tientallen gezien toen we de volgende dag door de gorge liepen! Erg stoer en een tikkie spannend of je ze wel echt allemaal in je vizier hebt en niet net eentje mist achter je ;) Ook zaten er honderden, misschien wel duizenden luid schreeuwende vleermuizen. Nou hebben we die al eerder in grote getalen gezien in Australië, maar nog nooit van zó dichtbij. Wat een coole beestjes! Met hun rattenkopjes, onderste boven klauwterend aan hun tenen en als ze dan hun plekje hebben gevonden slaan ze als echte Batman netjes hun vleugels om hun lichaam, haha lachen.

Eenmaal terug op de Gibb naderden we de Leopold Ranges, prachtig. Ruige heuvels en hoge granieten kliffen domineerden het landschap. Er was een gave lookout bij Inglis Gap met een enorm uitzicht. Toen namen we de detour naar Bell Gorge, ook al zo mooi! Een korte pittige track leidde naar de top van de waterval en na wat serieus klim en klauter werk kon je ook naar beneden om te zwemmen in de plunge pool. Wat een briljante plek om af te koelen was dat!

De volgende detour van de Gibb was een stuk langer en ging naar Mornington Wildlife Santuary, een 312.000 hectare groot gebied beheerd door de Australische Wildlife Conservancy. Deze detour was ruiger rijden maar wel enorm prachtig. Grote open vlaktes met spinifex (soort droog gras), enorme termietenhopen, boab bomen en de paars kleurende Philips en Lady Forrest Ranges op de achtergrond. In het park hebben we genoten van het fantastische landschap, het lookout punt over Fitzroy Bluff maar vooral van de Sir Johns Gorge. Een super mooi stukje van de Fitzroy River met opvallend veel kleuren, het blauwe water, de rode stenen wanden en de groene bomen. Hier hebben we heerlijk gezwommen en zijn we ons compleet kapot geschroken toen er een alghoopje voorbij dreef en wij dachten dat het een freshie was haha, gelukkig waren we alleen ;) 's nachts werden we gewaarschuwd voor een slang en een dingo op de campground, maar gelukkig hadden beide geen interesse in ons. De volgende ochtend rende Nick wel nog even voor zijn leven toen hij een shortcut over de rivier zocht tijdens een wandeling en op een freshie stuitte, was vooral voor mij erg lachen om te zien ;)

Terug op de Gibb kwamen we langs de Philips Range Lookout, wat kon je daar ver kijken zeg! En zijn we gestopt bij Galvans Gorge, wederom een perfecte plek om te zwemmen, helder water, steile rode wanden en een mooie boab boven op de klif. De slang die we tegen kwamen vlak voor de pool probeerden we maar snel uit ons hoofd te zetten. We overnachten die nacht bij Mount Elizabeth, een cattle station van 197.000 hectare met zo'n 5000 stuks vee. We stonden daar met een heleboel wallabies en een heldere sterrenhemel, life can be good!

Vanaf hier was het echt een enorm eind rijden zonder dat we veel konden doen. De weg was hier slecht dus het was vooral veel stuiteren en stof happen, letterlijk, want het stof komt overal dwars door heen, dus de camper, onze spullen, alles, maar ook echt alles zit inmiddels onder het stof! Gelukkig hangt mijn trouwjurk nog in Broome ;) Dit stuk had ook meer aangereden koeien en kangoeroes, losse wieldoppen, kapotte banden en helaas ook complete vehicle rollovers langs de weg dan dat we uberhaupt tegenliggers zagen, even goed opletten hier dus! Erna verschenen de Cockburn Ranges, nog een paar tricky slingerbochten maar wat was het weer mooi! En toen de Pentecost River Crossing, we hadden inmiddels al aardig wat riviertjes en stenen keien overwonnen in onze 4WD maar dit was een buitencategorietje! Een enorme rivier, zonder enig waarschuwingsbordje of advies uiteraard, maar ja wat kun je anders dan gewoon gaan, omkeren? En het was super stoer om te doen! Het stuk erna tot El Questro is wederom prachtig mooi, ook El Questro is deels cattle station en deels Wilderness Park. Vol zelfvertrouwen door het bijna voltooien van de Gibb hebben we hier nog een paar 4WD tracks gereden in het park, de t*ring! Er zijn dus hellingen die wel te steil, smal en rotsig zijn voor onze bolide, wat een herrie en geur had dat ding opeens zeg, achteraf kun je er natuurlijk altijd om lachen haha ;)

Verder heb je in El Questro de Zebedee Springs, na een klein stukje lopen kom je bij termal pools (28-32 graden) in een gave jungle setting. Heerlijk om in zo'n pool onder een watervalletje alle spierpijn van de Gibb te laten verdwijnen! Ook hebben we 2 gave tracks gelopen, één naar El Questro Gorge en vanmorgen één naar Emma Gorge. De laatste had een gave 65 meter hoge waterval met een ijskoude plunge pool eronder om te zwemmen.

Inmiddels zijn we in Kununura en hebben we de Gibb zonder kleerscheuren overleefd, nice!! Ik zie ook dat mijn verhaal al erg lang wordt en dat terwijl er nog zóóó veel meer gaafs te vertellen is!! Maar we moeten ook nog wat te melden hebben als we thuis komen uiteraard ;)

X Nick & Daan

• 13 September 2014 - 09:01

Ellen Rientjes:

Die freshie is wel eng dichtbij. Spannend allemaal en echt prachtige foto's. Heel veel plezier de rest van jullie reis. Xx

• 13 September 2014 - 09:13

Adri En Jos:

Ziet er gaaf uit!! mooie foto's. En nu alles vanuit de lucht fotograferen? ...
    Veel plezier :)

• 13 September 2014 - 10:06

Mamsie:

Geweldig!! Ziet er weer super uit!! Veel plezier de volgende etappe van de reis!!
    Kuskus mamsie

• 13 September 2014 - 12:07

Marleen:

Jeeej! Weer een vet verhaal. Wat word ik blij van jullie gave trips! Blijf schrijven, en Daan, jij kan denk ik een boek schrijven als jullie terug zijn!! Je schrijft zo leuk!
    Dikke kus!!

• 14 September 2014 - 18:00

Rob En Rita:

Verschrikkelijk stoer en mooi. Deze foto's en dit verslag smaken naar meer.
    Veel plezier bij de volgende etappe.

• 15 September 2014 - 22:39

Harry:

Ziet er weer spectaculair uit. En weer een lekker enthousiast verhaal. Ben benieuwd naar het vervolg.

• 18 September 2014 - 16:25

Marjon:

Klinkt weer helemaal super! Genie van jullie laatste paar dagen!