Back in Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Back in Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Back in Broome

Blijf op de hoogte en volg Danielle

22 September 2014 | Australië, Broome

G'day,

We gaan verder in Kununurra, het was tijd voor de scenic flight! In een klein propeller vliegtuigje vlogen we richting het noorden. De kust is hier erg mooi, heel ruig en ongerept. Landinwaarts vlogen we over de indrukwekkende Berkeley River Gorge en de King George Falls. Na een tankpauze vlogen we door over de Mitchell Falls met vervolgens een lunchpauze bij Drysdale Station. Ik was erg benieuwd naar Drysdale, een cattlestation met wel 10.000 stuks vee echt compleet in de middle of nowhere. Je moet een aardig ruig persoontje zijn om daar te kunnen wonen (dat bleek ook wel toen de drover die ons ophaalde verhalen vertelde over de stieren die hij recentelijk had gevangen). Weer in de lucht vlogen we terug over El Questro en de Cockburn Ranges. Vanuit de lucht is het nog duidelijker wat voor immens gebied dit is en wat voor spectaculair terrein we hebben doorkruist als je zo de Gibb ziet liggen! We hebben ruim vier uur gevlogen en het enige teken van leven vind je in Wyndham (1000 inwoners) en een handjevol cattlestations en aboriginal commuties. Leuk om te weten is dat dit ook het exacte gebied is waar de film ''Australia'' is opgenomen (met Nicole Kidman en Hugh Jackman). Slingair, waar wij mee vlogen, heeft destijds ook geholpen bij het scouten naar de locaties voor het echte ''ruige Outback'' gevoel voor de film.

Vanuit Kununurra zaten we weer op het asfalt en begon de 1050km terug naar Broome. Dit stuk was ons bekend, wat hier reden we 4 jaar geleden ook toen we vanuit Darwin, ook via Kununurra, naar Broome reden. Ook op deze weg slechts 2 dorpjes, Halls Creek en Fitzroy Crossing, beide met zo'n 1500 (aboriginal) inwoners. Dat is dus op een afstand van Zoetermeer naar Milaan! Anyway, grote voordeel was dat we nu in onze 4WD reden dus deze keer konden we de detour naar Purnululu National Park wél nemen. En dat was zo gaaf! De 52km het park in is een drama, dat was 2 uur stuiteren, heuveltje op, af, riviertje over en nog meer stuiteren. Eenmaal binnen ben je het echter al direct vergeten want het is echt spectaculair!

We hebben vooral veel gelopen in Purnululu en geloof me dat is pittig met 40 graden op je bolletje. Je begint vol enthousiasme maar onbewust ga je steeds langzamer lopen, regelmatiger over je eigen voeten struikelen en je steeds meer focussen op het te snel leger worden van je waterfles en de ieniminie schaduwplekjes in de verte ;) We zijn aan de noordkant van het park begonnen waar de Bungle Bungle Range redelijk massief is met steile diepe gorges. De uitschieter hier was toch wel Echidna Chasm, je loopt hier uiteindelijk door een hele diepe smalle gorge met enorme rode wanden die praktisch je volledige uitzicht op de lucht blokkeren. Aan het einde is het echt klimmen en klauteren en is de afstand tussen de wanden nog geen meter breed meer. Een korte detour van deze track liep naar de Osmand Lookout met panorama views over de Osmand Range, zo mooi, de felblauwe lucht, de knalrode wanden en overal palmbomen op de meest onmogelijke plaatsen. Te bizar dat die palmbomen hier in zulke grote getalen overleven in dit dorre hitte dry season. En dan die ondergaande zon … zit je dan, samen hoog bij een lookout punt, kijkend hoe de laatste zonnestralen schijnen op de Bungle Bungle Ranges, de verandering in de kleuren is bijna magisch ...*zucht*

Aan de zuidkant is de range minder massief maar zie je duidelijker de ''sandstone domes'' waar het park zo bekend om staat. Ook hier hebben we verschillende tracks gecombineerd en kwamen we onder andere bij Cathedral Gorge, die track eindigt in een permanente pool water in een soort amphitheater van rode kliffen, lastig uitleggen, je had er bij moeten zijn denk ik ;) Erg uniek in ieder geval. Bizar is dat alle tracks die je hier loopt, over de keien en het zand, in de wet season een rivierbodem is en hier dus een kolkende rivier stroomt. Ook gaaf was de Domes Trail waar je echt tussen de enorme domes loopt en de Piccaninny Creek Loukout waar je juist de domes vanaf een afstand kon bewonderen.

Inmiddels is de camper helaas al weer ingeleverd, met 3399 extra kilometers op de teller, geen gek aantal gezien de wegen hier! De laatste 4 dagen van onze honeymoon zitten we in een heerlijke lodge in Broome, even relaxen, bijkomen, genieten van Cable Beach, elkaar en die fenomenale zonsondergangen ….

X Nick & Daan

• 22 September 2014 - 07:26

Ellen Rientjes:

Gaaf allemaal. Geniet er nog even lekker van.

• 22 September 2014 - 08:50

Mamsie:

Zo benieuwd naar de rest van de foto's en verhalen!!
    Zo jammer dat het bijna voorbij is!
    Zo fijn jullie straks weer te zien!!
    Geniet nog een paar dagen!!
    Kuskus mamsie

• 22 September 2014 - 09:44

Ruud:

Klinkt weer TOP.
    Zaterdag de ondergaande zon bij Bondi Beach, dat zal wel ff tegenvallen.
    Zullen we het strand dan maar even omdopen naar Cable Beach?
    See ya

• 22 September 2014 - 10:04

Adri En Jos:

Klinkt allemaal weer geweldig! Prachtige foto's.
    Nog even lekker genieten!!

• 22 September 2014 - 16:44

Rob En Rita:

Oef, wat een reis. Repect! Maar ook wel een beetje jaloers. Dit is volgens mij Australie op zijn mooist.
    Zeker als je nog volledig in honeymoonstemming bent.... al die zonsondergangen....
    Geniet nog even, want het is zo voorbij.
    Tot zaterdag!

• 22 September 2014 - 21:12

Pa:

Wil je alvast de PC reserveren voor de video? Ben benieuwd naar de beelden. CU soon! x

• 22 September 2014 - 22:56

Ben:

Vrouwenpolder en Domburg vond ik mooi, maar wat jullie daar beleven is ook niet slecht. We komen al helemaal in de stemming voor de beach party! Tot zaterdag, Ben & Co.