Vrijwilligers gezocht!! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Vrijwilligers gezocht!! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Vrijwilligers gezocht!!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

07 April 2005 | Zuid-Afrika, Durban

Nou nou niet zo bezorgd allemaal haha! Nee was inderdaad wel erg schrikken, maar geen rare dingen meer gebeurd. Het engste was een kat die een vleermuis ving voor ons huis ;) Gister ben ik begonnen met het bekijken van de projecten. pfff genoeg te doen hier! Het is zo tegenstrijdig, van de ene kant heb je een geweldig landschap (dat wordt echt verplicht fotos kijken voor jullie als ik thuis ben) en van de andere kant is er zo veel armoede. Je ziet mensen (vooral kinderen) op hun blote voeten langs de weg lopen, met van alles en nog wat op hun hoofd op weg naar hun huisjes van geroeste golfplaten. Gisterochtend om 8 uur zijn we vertrokken naar het eerste project. Dat was een creche niet voor weeskinderen maar voor kinderen waarvan de ouders of verzorgers werken. Ook weer gelegen in een prachtig gebied. Tussen de bergen met uitzicht op het water. Je hebt daar drie klassen, kinderen van 18 maanden tot 2 jaar, die keihard gingen huilen toen we kwamen omdat ze niet gewend waren aan vrijwiligers, al helemaal geen blanke! Dan de kinderen van 2 tot 4 jaar, die liedjes gingen zingen voor ons, in het Zulu, dus ik begreep er niks van maar het idee was leuk! En een groep van 5 en 6 jarige. Ze zijn nu bezig met een ander huisje er vlak onder waar ze cursussen willen gaan geven aan volwassenen die geen werk hebben m.b.t. leraar worden e.d. Daar moet nog heel veel opknapwerk gebeuren.We gaan meebetalen hebben we besloten daaraan aangezien det zon 12 euro per maand kost voor de ouders om hun kinderen naar de creche te brengen, maar dat hebben ze niet. Voor ons ik dat zo weinig geld en het is goed dat de ouders naar hun werk kunnen dan. Vervolgens gingen we naar de Tree Clinic, wat precies is was het zegt, een kliniek onder een boom. Er was een liefdadgiheidsfeest en we hebben geholpen met het uitdelen van appels, knuffelberen, speelgoed e.d. Er komen daar heel veel moeders met hun kinderen naar een groot grasveld onder een enorme boom samen. De kinderen krijgen daar een kort consult en medicijnen mee van een dokter voor een hele lage prijs. De vrouwen gaan allemaal zingen en bidden omdat ze vaak misbruikt of mishandeld zijn. Heel raar omdat op deze manier mee te maken. Het was verder prachtig weer, zon 33 graden dus we hebben vooral veel met de kinderen het gras gezeten. Vervolgens zijn we naar het dream centre gegaan. Dit is een ziekenhuis speciaal voor mensen met HIV/Aids. Je hebt 2 groepen, de kinderen die al heel ver zijn in de ziekte en die nog 1 a 2 weken te leven hebben, je bent dan voral bezig met het praten met de mensen voor zo ver ze dat kunnen en de 2e groep is onder medicatie en daar is nog wat hoop voor. Ook moet er een afdeling opgeruimd worden omdt daar ook mensen moeten komen te liggen.Erna gingen we naar een project waar ze huizen aan het bouwen waren puur om ze een hart onder de riem te steken, want dat kunnen wij niet. Niet dat zij erg professsioneel waren eigenlijk want overal staken spijkers uit en het cement was niet mooi afgewerkt. Tegen een uurtje of 4 waren we weer thuis. 'Onder' ons huis zit een babycentre en daar ben ik vanaf 5u gaan helpen met het verzorgen an de babys met het in bad doen, eten geven ed. Het is zo zielig die babys zijn gewoon gevonden ergens en ze zijn zo schattig! Er wordt nog gewacht op de uitslag van de HIV testen omdat ze verder geen gegevns over de babys hebben. Gisteravond zijn we ff gaan relaxen, gezellig wijntje gedornken in het huis. Vandaag was het weer om 7u dag en gingen we naar de projecten die we gekoezen hebben. Ik wil gaan werken in ht dream centre. Dus dar ben ik vanmorgen begonnen. Eerst zijn we met zijn 3en de afdeling op gegaan met vers fruit en kranten om uit te delen. Nou ik wist niet wat ik zag! Sommige mensen zijn zooo ziek, pff veel erger dan ik had verwacht. Een vrouw viel uit der stoel op weg naar der bed en we kregen haar niet omhoog. Dus ik had de verplegers gehaald maar het interesseert ze niet! Ze was zo zwaar enzow, de vrouw op de grond had zo veel pijn en plaste in der broek, maar ze lieten der gewoon liggen. Ow wat kon ik daar niet tegen zeg! We hebben der uiteindelijk in bed begregen, wij i.p.v. de verplegers! En ze lieten der gewoon liggen in al der stinkende kleren enzow, zo belachelijk gewoon. Ik ben toen daar weggegaan, ik weet niet of het helemaal mijn ding is. We zijn toen boodschappen gaan doen voor het AGAPE weeshuis, we hebben klerenhangers voor hun jas, wat schroeven e.d. gekocht voor ze. We hebben nu vanmiddag vrij i.p.v. vrijdagmidag omdat we morgen naar en vrouw met HIV/Aids gaan.
Nou dat was mijn verhaal weer! Heel erg leuk alle smsjes en berichtjes op me site!Echt ik heb straks zo veel te vertellen, ik typ zo nog een 3x langer verhaal als ik niet oplet haha! Morgen ga ik weer naar het dream centre, maar ik denk helpen schoonmaken en opruimen op de afdeling en niet naar de patienten, is mij ( nu nog iig) te veel. Ik heb een excursie geboekt voor het weekend, super leuk :D Ik ga naar een national park met dieren en een boottocht langs de krokodillen enzo, jullie horen wel hoe het was!
XXXXX

  • 07 April 2005 - 13:21

    Schnappie:

    Ich bin so froh das du mich besuchen komt!

  • 07 April 2005 - 13:45

    Broertje!:

    Super sussie!

  • 07 April 2005 - 13:46

    Celine:

    Jeetje, wat heavy allemaal! Heb echt ontzettend veel respect voor jou, weet je dat!

  • 07 April 2005 - 14:17

    Pffff....das Heftig!!:

    Ik moest het ff 2x lezen hoor!!
    Jeetje, meis, wat is daar een hoop goed werk te doen!! Ik hoop dat jullie het allemaal aankunnen!! Ben een beetje voorzichtig met jezelf!! Gelukkig nemen jullie ook tijd om te ontspannen, das wel nodig af en toe denk ik. En je weekend ziet er ook ontzettend gaaf uit...heel veel plezier!!
    kuskus mamsie

  • 07 April 2005 - 16:29

    Goed Bezig!!!:):

    Als je ook zulke lange verhalen in je dagboek schrijft is ie snel vol haha Nee, maar je doet echt nuttig werk daar. Echt goed meis, hou zo vol!!! Kijk van het weekend uit voor krokodillen:) Veel plezier, ik hoor weer van je. KUSSSS nick

  • 07 April 2005 - 16:55

    Anouk:

    Hoi Danielle!

    Wat een verhalen zeg! Echt geweldig om te lezen allemaal!
    Wat goed van je dat je hebt gekozen voor het Dream Centre.. al voel je je misschien niet helemaal op je gemak. Ik had dat eerst ook maar hoe vaker je gaat hoe makkelijker het is! Ik wou op een gegeven moment zo vaak mogelijk gaan! Probeer vol te houden! :) Omdat de verpleegsters niet naar de patiënten omkijken en ze ze slecht behandelen, waarderen alle patiënten alle aandacht des te meer!!Oh, en als je kan, doe de groetjes aan Mabongi!
    Heel veel groetjes, Anouk (ex-vrijwilliger)

  • 07 April 2005 - 20:08

    Overweldigend!:

    Dit had ik nooit verwacht. Dat je in zo'n korte tijd zoveel indrukken op doet. Ik vind je super !!
    xMarion

  • 08 April 2005 - 08:26

    Sam:

    heey daantje.. echt geweldig die verhalen van jou te lezen, ben stiekem wel beetje jaloers op je hoor.. echt heel gaaf allemaal! Succes en plezier nog he!! kuss

  • 08 April 2005 - 11:20

    Go Daan! Go Daan!:

    Je zet me wel aan t denken met je verhalen.. Echt knap wat je daar doet! Veel plezier het weekend! Geniet er ook van inderdaad, ondanks al die trieste dingen! KUS Leonie

  • 08 April 2005 - 15:41

    Caro:

    Echt super wat jullie daar doen! Ben trots op je!
    kus

  • 08 April 2005 - 20:16

    Rita:

    heftig al die ervaringen als je er net een paar dagen bent. Doe je een beetje voorzichtig met die krokodillen? Rob kwam er ooit ook dichtbij en je wilt niet weten hoe hoog ze zich ineens kunnen oprichten.
    Liefs, Rita

  • 08 April 2005 - 23:01

    Der Ben:

    Hallo Danielle,
    Nou, dat is wat je noemt meteen in het diepe geworpen worden! Dat verhaal met die zware vrouw, die in haar broek plast, maakte grote indruk op me. Waarschijnlijk kunnen die beroeps-verpleegsters het alleen maar uithouden in zo'n ziekenhuis als ze niet op elke hulpkreet ingaan? Ben gek genoeg wel een beetje jaloers op je, want het klinkt wel erg avontuurlijk allemaal. Ben "blij" dat er bij jullie ingebroken is, zonder dat er geweld aan te pas kwam. Een goede schot voor de boeg, maakt je meteen alert voor het feit dat het land niet altijd even veilig is. Een vriend van mij werkte in Zambia en kocht een auto. Hij dacht, het is hier gevaarlijk, maar ik bereidt me voor, ik huur een wachter met een geweer en dan wordt m'n auto niet gestolen. De volgende dag had hij geen auto en een dode wachter zonder geweer. (Sorry als ik je met het zoeveelste "horror-verhaal" loop te vervelen, ander onderwerp). Ik hoop en verwacht dat het heel leuk gaat worden. Kun je met de verpleegsters in het ziekenhuis gewoon engels praten? Of zelfs Nederlands? Gaan jullie daar ook samen mee eten? Of eten jullie gemeenschappelijk met de buitenlander-groep? Als ik er nu aan denk, dat jij nu met kinderen gat werken in dezelfde leeftijd als onze Paula, maar dan in de wetenschap dat ze niet meer lang te leven hebben. Dat is werkelijk een heel andere omgang met het dagelijks leven. De onderwerpen voor mij en Tina waren vandaag: (1) Paula zeg te vaak "domme Pappa", (2)Tina heeft een ontstoken speekselkliertje en dat doet een beetje pijn en (3) Ben heft het eenbeetje druk en is bang dat hij niet alle plaatjes voor zijn komende vergadering op tijd kan tekenen. Alleen maar dat je weet, dat wij Europeanen ook problemen hebben hoor!
    Groetjes van de Oosterburen.

  • 09 April 2005 - 08:53

    Weekend!:

    Daantje, het is weekend! Tijd vor de krokodillen...echt super gaaf! Maak je veel foto's, want ik wil alles zien! Xsie Celine

  • 09 April 2005 - 16:50

    Jess:

    Hey meis, hele hoop te doen dus!!! ben trots op je. Dikke kus

  • 10 April 2005 - 09:28

    He Daanbanaan:

    Je hebt echt veel te vertellen ja, je beleeft zoveel in 1x daar he! Wel voorzichtig doen he....ben benieuwd naar je volgende verhalen...hehe!

  • 10 April 2005 - 09:28

    Daan Banaan=karin:

    hahahahha foutje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Zuid-Afrika (2005)

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2005

Home Sweet Home!

29 April 2005

Aaahh Laatste Weekend Alweer!!

25 April 2005

Stellenbosch

23 April 2005

Kaapstad!!

21 April 2005

Morgen naar Kaapstad!
Danielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 133905

Voorgaande reizen:

24 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Lapland (2019)

23 September 2018 - 14 Oktober 2018

Namibië (2018)

11 Januari 2017 - 25 Oktober 2017

Wereldreis (2017)

07 Augustus 2016 - 21 Augustus 2016

Canada & Alaska (2016)

08 April 2016 - 30 April 2016

Argentinië (2016)

30 September 2015 - 06 Oktober 2015

Dubai & Abu Dhabi (2015)

22 Augustus 2015 - 06 September 2015

Ijsland (2015)

05 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Zuid-Afrika (2015)

27 Augustus 2014 - 24 September 2014

Ozzie honeymoon (2014)

29 Mei 2014 - 14 Juni 2014

Klimmen Tegen MS! (2014)

14 Juni 2013 - 07 Juli 2013

New York & Canada (2013)

25 Augustus 2012 - 01 September 2012

Rusland (2012)

25 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Cuba (2012)

25 Augustus 2010 - 11 Januari 2011

Australië (2010/2011)

25 April 2010 - 15 Mei 2010

USA (2010)

11 November 2009 - 21 November 2009

Egypte (2009)

01 September 2008 - 30 November 2008

Australië & Nieuw-Zeeland (2008)

07 Maart 2008 - 04 April 2008

Thailand & Cambodja (2008)

08 December 2007 - 03 Januari 2008

Brazilië (2007)

07 Januari 2007 - 22 Januari 2007

Dominicaanse Republiek (2007)

03 April 2005 - 06 Mei 2005

Zuid-Afrika (2005)

Landen bezocht: