De andere kant van het verhaal ... - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Danielle Bol - WaarBenJij.nu De andere kant van het verhaal ... - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

De andere kant van het verhaal ...

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

12 April 2005 | Zuid-Afrika, Durban

Zuid-Afrika is echt een heel vet land, super mooie omgeving, geen files op de weg, lage prijzen haha .. Maar helaas is dat niet alles. Natuurlijk was ik erg gewaarschuwd voor criminaliteit en HIV/Aids, maar het is toch anders als je er echt in zit. Om een paar dingen te noemen, vrijdagnacht zijn er een paar mensen wakker geworden van pistoolschoten in het dal, vrouwelijke bewakers/politie lopen standaard met een vrouwencondoom in vanwege de grote kans op verkrachting en dus op HIV/Aids, de supermarkten in de townships hebben hekken voor de schappen, je mag er niet zomaar in maar moet vanaf buiten aanwijzen wat ze willen vanwege de veiligheid en zo zijn er nog veel meer dingen .. We mogen daarom ook nooit iets zelf ondernemen, wat natuurlijk heel logisch is, maar niet leuk! Ik voel me zo gevangen daar in dat huis. Nu merk je pas goed hoe belangrijk je vrijheid is en hoe vaak ik eigenlijk dingen aan het doen ben, is niks voor mij savonds 'thuis' zitten! Wat betreft HIV/Aids, ik kan er wel tegen om mensen te zien die ziek zijn, maar het is meer de omstandigheden hier van de ziekenhuizen die het erger maken. Ze liggen doodziek in bedden die vies zijn, als ze over zich heen kotsen over plassen worden ze er gewoon in laten liggen. En dan heb je zoiets kom je hier met je goede bedoelingen werkt het eigen ziekenhuis personeel niet eens mee! Beetje frustrerend! Ook als (blanke) mensen aan je vragen waarom je hier ben kijken ze je vol ongeloof aan als je zegt dat je 9500 km ben komen vliegen om die 'luie zwarten' te komen helpen. De apartheid mag dan wel zijn afgeschaft, maar dat is alleen in theorie. Er zijn zelfs honden die nog steeds elke zwarte persoon aanvalt die ze zien. Verder mbt het huis, je zit met ze 18en in een huis, de mensen zijn 9 vd 10 niet de mensen die ik zelf zou uitkiezen haha. Ze zitten ook te zeiken dat we meer engels moeten praten. We praten hele tijd engels als er iemand mee doet in het gesprek, maar als ik met een nederlander praat aan tafel en een engelse kijkt tv praat ik toch echt lekker nederlands, stelletjes grapjassen hier. Ook is het water 9 van de 10 keer koud (als er al water uit de kraan komt).Je hebt ook geen tuin ofzo, dus als je naar buiten wilt (wat je wil met dit weer, want je zit al de hele dag binnen door die projecten!) sta je voor de deur en komen alle kinderen op je afgerend! Er staan namelijk nog een paar dezelfde huizen als die van ons waar kinderen in wonen die verwaarloost of misbruikt zijn of gewoon wees. En die komen ontzetten aandacht te kort dus ieereen komt de hele tijd naar je toe. Het komt er dus op neer dat ik het ff gehad heb haha. Je slaapt zo weinig (wat ik opzich wel gewend ben) maar het is vermoeiender en moeilijker dan ik dacht. Want er is hier ook totaal geen structuur of iemand te vinden met wat voor management vaardigheden dan ook! Zelfs al zou ik geen bedrijfskunde doen zou ik toch wel door hebben dat er iets van afspraken gemaakt zou moeten worden ofiets van organisatie. Iedereen doet maar wat en weet niet waar te beginnen omdat er zo veel te doen is. Het gaat allemaal veel slomer dan in nederland. Je staat namelijk ook schoon te maken met oude lakens, ze hebben geen geld voor spullen. En wij onderhand ook niet mere aangezien er ongeveer al zon 600-700 euro per persoon in de projecten zit, kan niet bezig bljven natuurlijk. Maar ja, ff een dipje kan gebeuren, het is gewoon ff wennen. Zoals jullie misschien al hebben gelezen bij me vorige bericht staat een reactie van Samantha die ik wil gaan opzoeken volgend weekend. Ff me laten rondleiden door Kaapstad (Is ongeveer 1600 km van hier, dus zeg maar midden spanje vanaf Zoetermeer). Maar ik wil er erg graag heen. Dus ff kijken of dat te regelen is!
Blijf vooral reacties plaatsen, vind ik leuk! XXXXX

  • 12 April 2005 - 12:45

    Broertje:

    He je broertje dit keer als eerst! Je bent super bezig! Volhouden he! ;) Ik wist niet dat je zo makkelijk die berichten kon plaatsen. Lachen om alles zo te kunnen volgen. Waiting 4 the next 1! :) XXX Broer

  • 12 April 2005 - 12:54

    Paps:

    Heftig hoor. Best moeilijk om niet gefrusteerd te raken. Maar zolang die 'luie zwarten' dankbaar zijn voor wat je doet; wij hier in Holland zo trots op je zijn, en de zon blijft schijnen, moet het wel lukken!

  • 12 April 2005 - 13:00

    Anouk Ceruleanskye@hotmail.com:

    Hey Danielle!

    Kom op meis! Ik weet wel hoe het is.. vooral dat "gevangen zijn" gevoel herken ik heel erg! Ik zou zeggen, huur (evt. samen met een paar anderen) een auto! Dan kun je gaan zoals je wilt.. of zorg dat je Dave belt om in de avonduren iets te doen. In Waterfall (vlakbij Agape) is een bioscoop, en er is ook een videotheek. Er is ook een videotheek in Hillcrest, waar wij ook een account hebben op de naam Nancy Piché en Anouk Beckers... Of als je meteen als je klaar bent met de projecten je laat brengen naar Gateway (grote shopping mall, met restaurantjes en bios e.d.) kun je daar ook een fijne avond hebben. (de winkels zijn er volgens mij open tot 20.00, de bios natuurlijk langer).

    Hoe dan ook, Kaapstad is natuurlijk ook geweldig als get-away ;)
    Als je nog vragen hebt of iets dergelijks mail me maar gewoon!
    Groetjes!

  • 12 April 2005 - 13:13

    Hey Lieverd:

    Lieve Daan,
    Een kort berichtje om je te laten weten dat ik aan je denk! Kom op meissie! Bezoekje aan Kaapstad zou wel heel leuk zijn, maar was een ticket niet onwijs duur? Hoe dan ook, heel veel liefs en een dikke kus, Celine

  • 12 April 2005 - 14:02

    Hey Daantje:

    Gister ff mindere dag, maar gewoon weer koppie erbij, schouders er onder en aanpakken:p Wel leuk als jullie mn voetbalkaartjes als prijs voor het voetbaltoernooi gaan gebruiken... heb ik toch btj inbreng he hihi Veel plezier en kaapstad lijkt me ook stoer!!! kus moi

  • 12 April 2005 - 17:51

    Denk Ook Een Beetje Aan Jezelf!!:

    Ja, ja meis, het is oneerlijk verdeeld in de wereld......je wordt er ff met je neus opgedrukt dat wij hier vrij en rijk zijn en dat ze daar echt hulp nodig hebben. Je kan niet meer doen dan je best.... vaak niet meer dan een beetje aandacht geven, maar dat is o zo belangrijk!! Het is zeker wennen, zo'n andere wereld....en het "beetje" wat je kan doen in een maand, heb je iig gedaan!!!
    Wij zijn trots op je, maar dat mag je zelf ook zijn!!
    Go for it, lieffie, je kan het!!!
    kuskus mamsie

  • 12 April 2005 - 17:54

    Oeps...vergeten!!:

    Ik heb al je verslagen uitgeprint voor oma Leny kan zij ook lezen waar je mee bezig bent. Je krijgt de groetjes van oma, ze denkt veel aan je!!

  • 12 April 2005 - 19:57

    Veertje..:

    Hey Daantje.. Ik vind het wel knap van je hoor dat je helemaal alleen daar zit! De mensen daar zijn je vast dankbaar ook al merk je er misschien niet zo veel van.
    Maar daan nog heel veel plezier en kop op he! :)
    xxx

  • 13 April 2005 - 07:49

    Anne:

    Ik kan je in ieder geval vertellen dat er een hoop leuke dingen te doen zijn in kaapstad. Ik vind dat je onwijs goed bezig bent, maar tis ook lekker om even aan jezelf te denken en hele leuke dingen te doen :-)
    xxx

  • 13 April 2005 - 09:15

    Ruud:

    So Dutch is forbidden. OK then in English. Don't dip too long, You are doing a great job and Kaapstad has a lot of shops selling pinguins (hint, hint). Have fun there. Laterssssss

  • 13 April 2005 - 10:05

    Karen:

    Hey Meissie,
    Klinkt egt goed wat je allemaal doet!! Egt leuk om te horen wat je allemaal meemaakt! Ga zo door, maar ga cker ook wat leuke dingen ondernemen!
    xx Karen

  • 15 April 2005 - 06:45

    Ellen:

    hee meis,
    ik lees me gek hier, en sta er versteld van wat jij allemaal meemaakt daar
    dat kan je je gewoon niet voorstellen, dit moet je denk met eigen ogen meemaken
    maak er wel wat van hoor!!!

    liefs, ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Zuid-Afrika (2005)

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2005

Home Sweet Home!

29 April 2005

Aaahh Laatste Weekend Alweer!!

25 April 2005

Stellenbosch

23 April 2005

Kaapstad!!

21 April 2005

Morgen naar Kaapstad!
Danielle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 133905

Voorgaande reizen:

24 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Lapland (2019)

23 September 2018 - 14 Oktober 2018

Namibië (2018)

11 Januari 2017 - 25 Oktober 2017

Wereldreis (2017)

07 Augustus 2016 - 21 Augustus 2016

Canada & Alaska (2016)

08 April 2016 - 30 April 2016

Argentinië (2016)

30 September 2015 - 06 Oktober 2015

Dubai & Abu Dhabi (2015)

22 Augustus 2015 - 06 September 2015

Ijsland (2015)

05 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Zuid-Afrika (2015)

27 Augustus 2014 - 24 September 2014

Ozzie honeymoon (2014)

29 Mei 2014 - 14 Juni 2014

Klimmen Tegen MS! (2014)

14 Juni 2013 - 07 Juli 2013

New York & Canada (2013)

25 Augustus 2012 - 01 September 2012

Rusland (2012)

25 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Cuba (2012)

25 Augustus 2010 - 11 Januari 2011

Australië (2010/2011)

25 April 2010 - 15 Mei 2010

USA (2010)

11 November 2009 - 21 November 2009

Egypte (2009)

01 September 2008 - 30 November 2008

Australië & Nieuw-Zeeland (2008)

07 Maart 2008 - 04 April 2008

Thailand & Cambodja (2008)

08 December 2007 - 03 Januari 2008

Brazilië (2007)

07 Januari 2007 - 22 Januari 2007

Dominicaanse Republiek (2007)

03 April 2005 - 06 Mei 2005

Zuid-Afrika (2005)

Landen bezocht: