Adelaide & The Grampians - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Adelaide & The Grampians - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Adelaide & The Grampians

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 November 2010 | Australië, Warrnambool

Hey!

Als echte budgetreizigers die wel van een drankje houden, hebben we de camper op een camping net buiten het centrum van Adelaide gezet om vervolgens de paar kilometer naar het centrum te lopen. Adelaide heeft weinig bezienswaardigheden maar het is erg leuk om door deze multiculturele (lees: Aziatische) en relaxte stad heen te lopen. Het overzichtelijke centrum bestaat uit vele parken, mooie oude gebouwen (eind 1800) en heeft een paar leuke kroegen, waaronder een gezellig Belgisch Biercafé :)

Zaterdag hebben we 2 gratis fietsen opgehaald. Deze promotie kon duidelijk geen kwaad want ze zijn in Adelaide echt totaal niet gewend aan de fiets als vervoermiddel. Wij waren echter helemaal in ons element want we zaten op de fiets in de kou en in de regen, net als thuis ;) We hebben een fietspad langs de River Torrens gevolgd en na 15 km fietsen kom je dan aan bij het strand. Dat fietspad was wel ideaal want je ging overal onder de kruispunten door dus je hoefde niet steeds voor een stoplicht te wachten. Eenmaal bij het strand was het nog 4 km door de duinen en langs de zee naar Glenelg. We zagen nog dolfijnen onderweg! Glenelg is een leuk dorpje, maar duidelijk opgezet voor de zonnigere dagen.

In de stromende regen reden we vervolgens verder via de Adelaide Hills naar Murray Bridge. Vanaf hier hebben we de kust gevolgd naar Mount Gambier. Onderweg zijn we gestopt bij het Coorong NP, dit was wat teleurstellend, een grote stinkende lagoon met pelikanen en voornamelijk een heleboel meeuwen.

Mount Gambier was de volgende stop met een paar originele bezienswaardigheden. Je hebt daar namelijk 2 sinkholes; Cave Garden en de Umpherston Sinkhole. Dit zijn grotten waar in de loop der tijd zoveel regenwater in is gelopen dat het dak is ingestort, en tadaaaa je hebt een tuin onder de grond! Ik moest het ook eerst zien voordat ik het begreep hoor haha (zie foto). Verder heb je hier Blue Lake, die drastisch van kleur veranderd in de loop van het jaar en was nu op weg naar helder blauw.

Vervolgens zijn we verder gereden langs de kust en zijn we de Southern Australia/Victoria grens gepasseerd (tijdsverschil is nu 10 uur). Bij Portland hebben we de afslag naar Cape Bridgewater genomen om onder andere de grootste zeehonden kolonie (#650) van het vaste land te bekijken. Toen we ’s ochtends wakker werden was het koud en het regende, maar we waren gekomen voor de zeehonden, dus we gingen ze bekijken ook! Na een stevige 2 uur durende walk over Victoria’s hoogste coastal cliff (130m) konden we vanaf een viewing platform op ongeveer 70 meter hoogte zo’n 30-40 zeehonden zien zitten, erg leuk! ’s Middags hebben we de kust verlaten en zijn we ruim 200 km landinwaarts gereden naar the Grampians NP. We hebben hier een walk gelopen langs de Fyans Creek en we hebben daar een bizarre hoeveelheid wildlife gezien! Op een gegeven moment waren we bij een veldje met wel 50 kangoeroes bij elkaar, ongelooflijk! Een heleboel vrouwtjes met een baby joey in de buidel en stoeiende kleintjes, we hebben weer vreselijk leuke dingen gezien! Maar na ruim een uur op het veldje moesten we van Nick toch echt doorlopen ;) Verderop zagen we onder andere ook nog 2 groepen herten, geen idee dat die hier ook voorkwamen, maar wel erg gaaf natuurlijk!

De volgende dag was het heerlijk weer, dus tijd voor een paar walking tracks door de prachtige rotsachtige bergen van de the Grampians. We zijn naar de Silverband Falls (2km), de Balconies (2km), de MacKenzie Falls (2km) en de Pinnacle lookout (6km) gelopen, allemaal zo spectaculair! Echt geweldig, kicken, tof! ;)

Vanmorgen wilde we nog naar de top van Mt William lopen, maar de bergtoppen zaten helaas al weer in de wolken, dus tijd om verder te rijden. We zijn inmiddels weer bij de kust, bij Warrnambool en vanaf hier gaan we aan de ‘wereldberoemde’ Great Ocean Road beginnen!

Het is moeilijk om goed te beschrijven hoe wij deze maanden ervaren. Ik weet gewoon niet genoeg varianten op de woorden ‘gaaf, geweldig, spectaculair’ om echt een goed beeld te geven van wat wij hier allemaal meemaken. We leven hier zo heerlijk van dag tot dag, geen planning, afspraken, verplichtingen, alleen maar optimaal genieten van nu. Van de natuur, de wilde dieren, de zon, de sterren, elkaar, van alles om ons heen. Als het eenmaal donker is weet ik niet hoe snel ik moet gaan slapen omdat ik niet kan wachten tot morgen, geen idee wat de dag gaat brengen gaat het altijd anders en is het keer op keer weer super. Just LOVING LIFE I guess :D

X Nick en Daan

• 18 November 2010 - 08:01

Ingrid:

Als 'thuisfront' kun je van me aannemen dat alleen al bij het lezen superlatieven te kort schieten. Mijn (ene) kleinzoon van bijna 2 roept bij alles wat hij fantastisch vindt een uitgelaten en van uit zijn tenen komend 'WOOOOOOUW". Zo echt en bewonderend klinkt dat, nou zoiets roepen jullie reisverslagen ook bij mij op. Het houdt niet op je/ons te verbazen over die ongerepte natuur die jullie meemaken en beschrijft. Het GROTE genieten spat er echt af! En nu de GREAT OCEAN ROAD op: 'WOOOOUW' en ENJOY! Liefs, Ingrid

• 18 November 2010 - 08:02

Hey Alle2:

" Just LOVING LIFE I guess " ..........That's for sure!!!

kuskus mamsie

• 18 November 2010 - 08:10

Elvera:

Hey Daan & Nick,

Wederom zit er vanuit Nederland een heel jaloers iemand met jullie mee te lezen.. Pff. Het is hier koud, grijs en donker... brr.. Haha. Nee hoor ik gun het jullie van harte! Geniet er van! Maar dat doen jullie al genoeg zo te lezen.

Maar wel weer terug komen he? Ondanks dat het hier koud grijs en donker is ;)

XX

• 18 November 2010 - 09:19

Ruud:

De foto's zijn weer keigaaf, maar wie zijn die twee ????

• 18 November 2010 - 11:59

Adri En Jos:

Fijn dat jullie zo'n geweldige tijd beleven. De natuur is zeer afwisselend en bijzonder. Op de foto van het Belgisch cafe zien jullie er gezond en blozend uit. Zal wel niet alleen van het bier komen! Benieuwd wat de reis verder nog aan moois gaat brengen.

• 18 November 2010 - 12:41

Lotte:

Wat prachtig allemaal Danielle, genietze!!

• 18 November 2010 - 12:44

Ellen:

Al dat groen is wel prachtig en tja groen landschap = regen. het is sh.. maar ff doorheen bijten .....

• 18 November 2010 - 13:00

Koole:

...en dat allemaal op de fiets.... miste ergens de omschakeling van fiets naar camper ;). Lekker hoor, leven dan dag tot dag! Jaloers!

• 18 November 2010 - 13:42

Ellen:

Ik lees net iets en dat moet ik jullie vertellen (Telegraaf):
    Hond zwemt met zeeleeuw ver de zee op ADELAIDE - Een Australische herdershond die aan de kust van Zuid-Australië bevriend raakte met een zeeleeuw, is met moeite uit de woelige baren gered. Het Australische persbureau ABC berichtte dat de hond Westie niet ver van het strand van Semaphore, in het noordwesten van de stad Adelaide, met de daar als Henry bekend staande zeeleeuw speelde en met zijn speelkameraad steeds verder de zee in ging.

Hij was 4km uit zee en gered!

• 18 November 2010 - 17:28

Peet:

gelukkig is Westie gered!! was dus geen zeeleeuw dat jullie zagen spartelen!!

• 18 November 2010 - 20:35

Sint:

Zo'n tuin als de Cave Garden kunnen we wel dromen! WOW!!!
    Geniet maar van de 'No worries!'

xxx

• 19 November 2010 - 16:41

Opa:

Mooi verhaal en foto's. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen en foto's. Houdt jullie goed.
    Groetjes

Opa

• 20 November 2010 - 04:27

Mick & San:

Typisch, zaten wij zeker op hetzelfde moment in het Duitse Biercafe in Brisbane :p Goed verhaal weer en mooie foto's en tracks wow....Wij gaan morgen richting Stradbroke Island, dan Surfers Paradise en we hebben vast 5 dagen Byron Bay geboekt ivm vakantie, dus hebben we in ieder geval een plek :) Tot snel, x van de overkant.

• 21 November 2010 - 11:57

Rob En Rita:

Rob is ineens erg geinteresseerd in Adelaide..... Is die zonnebril vanwege je door drank rood doorlopen ogen? Wat ziet de west en zuidkant van Australie er toch weer heel anders uit dan de oostkant. Veel spectaculairder. Blijf genieten.

• 23 November 2010 - 23:00

Paps:

In Wellington schijnt de zon! ;-)

• 24 November 2010 - 02:59

Mark En Josee:

Echt heel gaaf allemaal weer! Wel vreemd dat we nu in hetzelfde land zitten alleen zijn we nu nog steeds duizenden kilometers van elkaar verwijderd...haha