Tasmanian Devil - Reisverslag uit Derwent Bridge, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Tasmanian Devil - Reisverslag uit Derwent Bridge, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Tasmanian Devil

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

22 December 2010 | Australië, Derwent Bridge

Hey!

We verlieten de prachtige Bay of Fires met een zonnetje dus toen hebben we besloten om maar direct naar het Freycinet NP door te rijden, een van dé hoogtepunten van Tasmanië. Ondanks dat het zo goed als zomer is, is een zonnige heldere dag meer uitzondering dan regel hier in Tassie, dus daar moet je gelijk gebruik van maken! We hebben hier een pittige track gelopen, omhoog naar de Wineglass Bay Lookout en weer naar beneden naar Wineglass Bay, WAUW! Vanaf de lookout heb je een ongelooflijk spectaculaire view van het enorme witte strand, het blauwe water en de gekleurde kliffen, gewoon perfect! Vervolgens zijn we op dit geweldige strand vriendjes geworden met een nieuwsgierige wallabie :)

Het bleek een juiste gok want de volgende dag was er niks meer over van het mooie weer. We zijn iets terug gereden om naar het wildlife park te gaan bij Bicheno. We kunnen Tasmanië natuurlijk niet verlaten zonder een Tasmanian Devil te hebben gezien en dit scheen de beste plek te zijn. Wat een leuke beesten! Super speels en ondanks de scherpe tanden en het gegrom ogen ze eerder lief dan gevaarlijk. Ook hebben we eindelijk een wombat in het daglicht kunnen zien want na onze vorige ontmoeting in het donker waren we er nog niet helemaal uit hoe ze er nou precies uitzagen. ’s Middags zijn we naar het Douglas-Apsley NP gegaan voor wederom een fanatieke walking track voor onze geopereerde knietjes door eucalyptus bos. De walk zelf was niet heel bijzonder maar je komt uiteindelijk uit bij de rivier en de mooie Apsley Gorge. ’s Nachts sliepen we aan het strand bij Mayfield Bay, pal tegenover het Freycinet NP!

De volgende dag zijn we door gereden naar de Tasman Penninsula in het zuidoosten van Tasmanië. Hier zijn we naar het prachtige Tasman NP gegaan. We hebben hier verschillende lookouts bezocht en een walking track gelopen langs de steile kliffen die soms wel 300 meter hoog waren, erg stoer!

Omdat Australië inmiddels een beetje als ons ‘home away from home’ voelt, vinden we het erg interessant om dit land ook goed te leren kennen. Daarom zijn we naar de Port Arthur Historic Site gegaan voor meer inzicht in het ontstaan van het huidige (blanke) Australië. Van de ruim 165.000 criminelen die de Britten naar Australië brachten in de 19e eeuw, kwam ongeveer de helft aan in Tasmanië. De mannelijke criminelen die eenmaal in Australië weer de mist in gingen werden naar de gevangenis in Port Arthur (1830-1877) gestuurd. Na een guided tour als introductie hebben we uren rondgelopen op het enorme terrein om inzicht te krijgen in het zware leven van de criminelen hier. Het blijft toch bijzonder dat deze Britse criminelen (plus een paar bewakers en militairen) uiteindelijk de eerste blanke bewoners van Australië zijn geworden terwijl het nu zo’n vriendelijk volk is!

Maar de natuur is toch wat voor ons het interessantste blijft dus de volgende dag zijn we naar het afgelegen Hartz Mountains NP gereden. Het zuidwesten van Tasmanië is één van ’s werelds laatste geïsoleerde wilderness areas; rotsachtige bergen, meren, watervallen, ‘virgin rainforest’ en groen, groen en nog meer groen zover je kunt kijken, erg indrukwekkend! Voor de meeste walking tracks in dit enorme gebied moet je door een helikopter ergens worden gedropt, maar we hebben er gelukkig eentje gevonden waar we gewoon heen konden rijden. Deze walking track wordt door de LP terecht als volgt omschreven ‘This walk takes you through sublime high country that’s commonly known as God’s own’.

Eind van de dag zijn we alvast doorgereden naar het Mt Field NP want daar zaten ’s nachts glowworms! In het pikkedonker zijn we door het bos richting de waterval gelopen en daar zaten al deze felle lichtjes, leuk! Ook zijn we een possum met een kleintje op zijn rug en een heleboel Tasmanian Pademelons (lijkt op een wallabie) tegen gekomen! De volgende morgen hebben we hier een leuke walking track door het bos gelopen met bomen van wel 80 meter hoog! Ook zaten er 3 mooie watervallen. We voelen inmiddels wel dat we erg veel aan de wandel zijn want onze benen verzuren inmiddels al bij het zién van een steile helling haha!

’S Middags zijn we naar het Southwest NP gegaan, er is slechts 1 weg in dit enorme wilderness gebied en die eindigt na zo’n 100 km bij een 140 meter hoge dam om energie op te wekken. Het was slecht weer, maar als het zonnetje even doorkwam en de mist op trok had je een prachtig zicht op de ruige bergtoppen. Een heldere dag schijn je hier helaas maar te hebben met kans 1 op 5.

Tot slot willen we iedereen natuurlijk hele fijne en gezellige kerstdagen wensen en hopelijk hebben jullie een mooie witte kerst!

Liefs Nick en Daan

• 22 December 2010 - 07:07

Joyce Bolleboom:

Wat een schitterende foto's weer luitjes!!
    Voor jullie ook fijne kerstdagen!! Het word hier wel een witte kerst hoor!!!

XX

• 22 December 2010 - 07:14

Anne:

Klinkt weer super! Die foto met de Tasmanian Devil is echt lief. Jullie ook een hele fijne kerst, maar dat zal vast wel lukken!
    X

• 22 December 2010 - 07:32

Hey Alle2:

Die tanden........lief??
    Hoewel NP heeft Australie eigenlijk??
    In ieder geval wel heeeel mooi allemaal!! Wit, koud en glad is het hier voorlopig wel, hoop dat bij jullie het zonnetje wat meer zijn best gaat doen. Geniet van een zonnig, warme Kerst!!
    Kuskus mamsie

• 22 December 2010 - 08:17

Elvera:

Hey Daan & Nick,

Heel erg bedankt voor jullie kerstkaartje all The way from Australia!

Wat een leuke verhalen wederom. De tasmanian devil ziet er super lief uit! Nou geniet van jullie laatste weekjes van jullie super mooie reis! Tot over een paar weken en nog fijne kerstdagen!

Ik ga over een paar uur richting val thorens :)

X

• 22 December 2010 - 08:27

Mickael:

Hey Ladies, het is in NL veel leuker: lekker sneeuw, onder 0, arrogant volk, geen bergen en meren, verplicht werken en geen walking tracks.....wat wil je nog meer!!!!! Ziet er weer goed uit, smullen met die fotoos :p

• 22 December 2010 - 09:42

Adri En Jos:

Leuk die kerstmutsen op het strand. Die Devil ziet er heel lief en speels uit?
    Fijne kerstdagen!

• 22 December 2010 - 10:09

Linnie:

Klinkt weer super allemaal.. Hoop dat jullie de komende dagen een beetje fijn weer hebben.. Ook hele fijne dagen daar! X

• 22 December 2010 - 11:28

Ellen:

De Devil is inderdaad aardig disguised. Trap er niet in!
    Fijne Kerstdagen die hopelijk lekker warm en groen zijn.
    Geloof me a White Chrismas is zwaar over rated brrrr

• 22 December 2010 - 18:43

Paps:

Mijn sympathy heeft'ie die duivel! Fijne kerst!

• 23 December 2010 - 11:45

Tamara:

Wat een prachtige foto's weer!
    Fijne kerstdagen in die mooie natuur, warmte...geniet ze!!

• 23 December 2010 - 20:02

Rob En Rita:

We wensen jullie ook heel fijne kerstdagen en hopen dat jullie ook de laatste weken ver van ons vandaan nog heel erg zullen genieten.

• 23 December 2010 - 20:35

Ingrid:

Hoi beiden, al eens eerder een '(sub-)tropisch' Kerstfeest gevierd? Hier is het eigenlijk ook best uitzonderlijk, namelijk een pak sneeuw van ruim 25 cm, en ik hoor net van de tv-weerman dat in onze provincie het record van 1976 (van 'maar' 10 cm) nu wel echt is gesneuveld.... Maar mis je dat meer dan 'n beetje....?
    Jullie tuurlijk ook een Vrolijk (en evt. smakelijk?) Kerstfeest toegewenst en een Spetterend Einde- en Nieuwjaarsfeessie samen (..) of met ?
    Have fun and take care!
    Hartelijke groet, Ingrid

• 26 December 2010 - 02:35

Mark En Josee:

We zijn vast alle leuke dingen aan het bekijken voor jullie in Melbourne. Kerst was hier in ieder geval leuk...oudjaar zal vast ook wel goedkomen!!!

• 26 December 2010 - 22:39

Ben:

Hallo Danielle en Nick,
    Ik hoop dat julllie een zonnige kerst hebben gehad. Hier was zoveel sneeuw dat Rita en Rob bijna niet op bezoek konden komen in Duitsland, maar gelukkig is het toch nog gelukt. We genieten elke keer weer van jullie mooie verhalen en mooie fotos. Nu onder de kerstboom kijk ik jullie verslagen nog een keer door onder het genot van een glas Glühwein. Alvast een gelukkig nieuwjaar toegewenst van Tina, Ben, Paula en Katharina.

• 02 Januari 2011 - 22:54

Opa:

Het was weer tof, de verslagen en de foto's.
    Nog fijne dagen en goed weer toe-
    gewenst. Het wordt al weer kort dag
    met julie vakantie. Geniet er nog maar van.
    Een gelukkig en gezond 2011 toegewenst.