Hong Kong & Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Hong Kong & Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Hong Kong & Macau

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Januari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Hey!

De laatste dagen in Australië gingen niet helemaal zoals we het in gedachte hadden. Nick was inmiddels ook goed ziek dus we hebben de laatste 3 dagen ziek in bed doorgebracht. De wekker ging woensdagochtend al om 04.15 en het waren 24 hele lange uren voor dat we bij ons hotel in Hong Kong aankwamen. Helaas is Hong Kong ook niet de plek gebleken om beter te worden met de vele uitlaatgassen en airco’s (het is winter?!).

We slapen in een modern, goed verzorgde, extreem kleine kamer (nog geen 2 bij 5m inclusief badkamer) in een hotel in Mong Kok. In deze wijk geen fancy shopping malls, want dit is een ouderwetse woonwijk voor de ‘working class’ en dat vinden wij wel zo interessant. De spuuglelijke vervallen hoogbouw met lekkende airco’s aan de buitenkant doen je denken aan een derde wereld land. Op straat verkopen locals elkaar allerlei soorten troep en wij zijn de enige blanken die er tussen door lopen.

Hong Kong voelt al snel heel anders dan het vasteland van China, de mensen zijn socialer, spugen niet continu op de grond (gelukkig!!), spreken meestal (een paar woorden) engels en je hebt op straat zowaar een paar centimeter persoonlijke ruimte. Met uitzondering van de MTR die dagelijks 2,5 miljoen mensen van A naar B brengt en waar je alleen maar kan hopen dat je er niet bent als hier ooit paniek uitbreekt.

Er is erg weinig traditioneel aan Hong Kong, met uitzondering van een paar tempels en een aantal markten waar ze nog steeds lekker de levende vissen verkopen en hun nagels zitten te knippen tussen het eten. Er staat nu hoogbouw en als je genoeg afstand neemt door bijvoorbeeld met de Star Ferry van Kowloon naar Hong Kong Island te varen of de Peak Tram naar het hoogste punt in de stad neemt heb je spectaculaire views. Overdag zie je de gebouwen amper door de smog heen ook al is het de meest heldere dag, maar ’s avonds schijnen de neonlichten dwars door de uitlaatgassen heen en kijk je je ogen uit.

Verreweg het gaafste van Hong Kong was dat we ter plekke kaartjes hebben kunnen regelen voor de finale dag van de Hong Kong Tennis Classics! En we hebben niet zo maar een paar wedstrijden gezien, nee echt grote namen! De eerste was Zhang Ling & Mark Philippoussis vs Venus Williams en de legendarische John McEnoroe, geweldig! Stefan Edberg en Yevgeny Kafelnikov lieten in de tweede wedstrijd zien dat ze ook nog een perfect balletje konden slaan. Gevolgd door subliem power tennis tussen de huidige nummer 1 en 2 van de wereldranglijst; Caroline Wozniacki vs Vera Zvonareva. Met als afsluiting Aravane Rezai & Stefan Edberg vs Maria Kirilenko & Yevgeny Kavelnikov, ook zo’n goede partij! Het verkrijgen van handtekeningen aan het einde van de wedstrijd vereist aardig wat fanatisme haha want je bent niet te enige toeschouwer die dat in gedachte heeft! Ik ben momenteel in ieder geval de trotse eigenaar van een tennisbal met 4 handtekeningen, het zweedbandje van Edberg en ben ik in het bezit van de handdoek van team Europe! Ook zijn we erg creatief geweest met de stoelnummers zodat we continue super plaatsen hadden en geweldige foto’s hebben kunnen maken!

Gisteren hebben we ons geluk beproefd in Macau, ‘het Las Vegas van het oosten’. Vanaf Hong Kong Island is het slechts een uur met de ferry en na wat snelle formaliteiten bij de douane ben je er. Je hebt geen visum nodig en je kunt overal gewoon met HK$ betalen. Overdag zijn we naar het historische centrum gegaan, een rare combinatie van vervallen lelijke hoogbouw (zoals je deze in elke grote Aziatische stad vindt) en tempels enerzijds en de Portugese invloed van gekleurde gebouwen, pleinen, smalle steegjes en kerken anderzijds. ’s Avonds zijn we uiteraard de casino’s ingegaan. Je hebt hier geen strip dus de ongeveer 30 casino’s zitten verspreid door de stad. De grootste zitten echter dicht bij elkaar en zijn erg luxe van binnen. Het zou toch geweldig zijn geweest als we onze uitgaven van de afgelopen 5 maanden hier terug hadden gewonnen, maar helaas wordt het gewoon hard werken haha.

Vanavond om 23.30 gaan we vliegen en na een directe vlucht van bijna 13 uur zullen we om 05.00 ‘s ochtends weer op Nederlandse bodem staan. Gezien onze gesteldheid en de tijden verwacht ons niet al te fris terug haha en excuses voor deze onchristelijke tijd om ons op te halen ;)

Tot snel!

X Nick en Daan

• 10 Januari 2011 - 06:50

Joyce Bolleboom:

Het was weer erg leuk om jullie te kunnen volgen!!!!
    Goede terugreis!!!!!!

• 10 Januari 2011 - 07:57

Tina:

Hartelijk bedankt voor jullie berichte van all de aventuuren. Leuk om zo te kunnen meleven. Wij vonden het heel spannend :-). Goede terugreis gewenst van Ben en Tina

• 10 Januari 2011 - 08:13

Marjon:

goede reis!!

• 10 Januari 2011 - 08:19

Mickael:

Superverhalen weer de laatste tijd en kom maar snel de video/foto's laten zien :) Goeie reis terug en bereid je voor op regen, regen, regen en 10 graden (blijft een vreemd land)

• 10 Januari 2011 - 08:48

Nigel:

Goede reis en to snel weer!

• 10 Januari 2011 - 09:01

Rob En Rita:

Wat jammer om zo afscheid te moeten nemen van Australie. Fijn dat je alsnog je tenniswedstrijden hebt kunnen scoren.
    Goede terugreis en tot spoedig ziens/horens.

• 10 Januari 2011 - 09:46

Paps:

Dat waren dus (voorlopig!) de laatste "spectaculaire views". Goede reis terug.

• 10 Januari 2011 - 09:48

Ellen:

De verhalen en foto's waren super maar het is ook fijn om jullie weer home sweet home te hebben. hihihi.
    tot gauw en een goede thuisvaart

• 11 Januari 2011 - 10:13

Opa:

Zó, Daan en Nick, hopelijk is alles van-
    uit Hong Kong en de landing op Schiphol goed gegaan en zijn jullie
    opgehaald door Adri. Jullie zullen wel blij zijn om weer thuis te zijn na de ziekte en belevenissen in Hong Kong.
    Ik hoop julie gauw te zien. Tot kijk!!!

• 11 Januari 2011 - 23:08

Ingrid:

Wow, weer zulke mooie sfeerplaatjes en ook nog toptennis gezien op de valreep. Maar dat heb jij ook gedaan, toch :)? Je bent intussen al thuis en hoop dat je je snel en net zo blij als de thuisblijvers weer 'thuis' gaat voelen. Keep in touch!