Sumatra - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Sumatra - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Danielle

25 Juli 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Hi all,

Sumatra stond al lange tijd hoog op onze bucketlist en wat was het geweldig! Sumatra is grotendeels christelijk dus dit maakte het wat comfortabeler reizen voor mij in westerse kleding. Al voelde ik mij soms net een bekendheid hier, ‘iedereen’ wilde een hand geven, een praatje maken of samen op de foto. De eerste paar keer is nog leuk, maar op een gegeven moment vond ik het eigenlijk wel mooi geweest. De natuur is echt prachtig en ondanks het hoogseizoen waren er weinig westerse toeristen. De wegen zijn wel echt dramatisch, zelf rijden is dan ook geen optie. Los van de slechte wegen ben je als toerist namelijk per definitie schuldig bij elk ongeluk, dat gaan we maar niet opzoeken.

We vlogen op Medan, met ruim 2 miljoen inwoners een enorme stad die continu op slot staat door de belachelijke hoeveelheid brommers en de slechte wegen. Geen ringweg hier zeg maar ;) We gingen daarom gelijk door naar Bukit Lawang, een klein dorpje aan de rand van het Gunung Leuser National Park, of te wel de Sumatraanse jungle. Sumatra is samen met Borneo de enige plek waar nog wilde orang-oetans voorkomen en die wilden we natuurlijk heel graag zien! Na onze ervaringen in de Peruaanse Amazone hielden we ons hart vast wat ons te wachten stond maar wat een relaxte plek was dit dorp, totaal anders dan Puerto Maldonado in Peru. Basic accommodaties en restaurantjes zijn langs de rivier gebouwd. Iedereen kent elkaar en komt een praatje maken en de kinderen spelen in de rivier terwijl bijdehante aapjes de keukens proberen te plunderen. Vanuit onze koude bamboo douche keken we uit op de groene jungle. Met een gids gingen we die jungle ook in en we hebben maar liefst 8 orang-oetans gezien, echt geweldig en zo boven verwachting! Ook een grote groep Thomas Leaf monkeys. Na 5 uur zweten en lopen toverde de gids een heerlijke nasi goreng in een bananenblad uit zijn rugzak en lunchten we aan de rivier. We gingen terug per ‘jungle taxi’ om te voorkomen dat we dezelfde weg terug moesten lopen. Kortom, lange bezwete kleding uit, rugzak in een plastic tas en op een rubberband de rivier af, super!

In Bukit Lawang was iemand die ons naar Berastagi kon brengen. Je hebt hier 2 vulkanen, de actieve Sinabung en de rustigere Sibayak vulkaan. We hadden gelezen dat Sinabung off limits was en wilden daarom de Sibayak beklimmen. Bij aankomst bleek ook deze verboden zonder gids omdat er vorige maand een Duitse hiker was overleden en dit was helaas niet de eerste. We raakten echter aan de praat met een gids die ons wel naar beide vulkanen kon brengen, dus ook op de actieve, gaaf! Sinds een enorme uitbarsting in 2013 barst de Sinabung nog steeds meerdere malen per dag uit. Heel de stad ligt dan ook onder een laag witte as, auto’s, huizen echt alles. Hoe dichter je bij de vulkaan komt hoe erger het is. Begin van de hike gaat door een aantal spookdorpjes, huizen waar bijna niks meer van over is, echt een einde van de wereld gevoel. We kwamen steeds dichter bij, je hoorde de knallen, je zag de enorme rookpluimen en het regende as. We liepen met een mondkapje maar ademen was lastig. We waren de enige daar, echt heel stoer. Of het ook heel veilig en gezond was weet ik echter niet haha ;) Einde van de middag reden we richting Sibayak en klauterden we naar de top voor zonsondergang. De route is prachtig en we liepen langs meerdere actieve geisers, wat een stinklucht! Het uitzicht van de top was super! Een lange dag, maar geweldig.

Dezelfde man kon ons vervolgens ook naar Parapat brengen en vanaf hier gingen we op de ferry naar Samosir, een vulkanisch eiland in het prachtige Lake Toba. Het grootste meer van Zuidoost Azië, prachtig blauw omringd met felgroene bergen. Hier hebben we scooters gehuurd en zijn we rond het eiland gereden. Er is hier weinig verkeer en het is echt zo mooi. Overstekende kippen, hanen en koeien, mensen die zich wassen in het meer. Alles is basic maar top.

Vanmorgen vroeg zijn we terug gegaan naar Medan en zijn we doorgevlogen naar Java. Op naar het volgende avontuur!

X Nick & Daan

• 25 Juli 2017 - 21:02

Govert:

Wat prachtig allemaal! Spannend zo'n vulkaan dichtbij. Orang Oetangs dichtbij is ook bijzonder.Al met al weer genieten dus. Hou vol!!

• 25 Juli 2017 - 21:15

Adri En Jos:

Wat fijn voor jullie dat jullie zo genieten van die avontuurlijke reizen. Wij zijn alweer benieuwd naar het volgende verhaal!

• 25 Juli 2017 - 22:18

Ellen:

Gaaf die orang oetans. Die laten zich niet zomaar spotten.

• 25 Juli 2017 - 22:30

Ruud:

Wauw.

Het gaat weer lekker lees is ik. Geinig filmpje ook. a zo door.

Wauw.

• 25 Juli 2017 - 22:45

Marleen:

Vet man, zelfs vanuit Griekenland is het genieten om jullie verhalen te lezen!! Dikke kus

• 26 Juli 2017 - 09:54

Ieteke:

Weer een schitterende reis! Leuk om te lezen hoe verschillend jullie Zuid Amerika en Azië ervaren.
    Blijf zo door reizen. Ik geniet hier mee