Big Island - Reisverslag uit Hilo, Verenigde Staten van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Big Island - Reisverslag uit Hilo, Verenigde Staten van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Big Island

Blijf op de hoogte en volg Danielle

15 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Hilo

Hi all,

We vlogen door naar Hawai’i, of te wel Big Island. Hier een compleet andere wereld dan op Kauai, het eiland is namelijk grotendeels ruig zwart lava.

De eerste dagen verbleven we in Kona, aan de westkant van dit grote eiland. Na aankomst gingen we naar Kiholo Bay. Na een paar kilometer lopen en klauteren over lavastenen kwamen we bij een verlaten zwarte baai waar we schildpadden vonden. Hier geen andere mensen, geen bebouwing, alleen pure natuur en wilde dieren spotten, just how we like it! 

De volgende dag reden we naar de zuidkust, hier ben je echt ver weg van de toeristenroute en de mensen die we tegen kwamen waren locals. Er hing hier wel echt een rare sfeer, het waren geen polynesische locals, maar blanke locals, het type hippie-meets-zwerver-meets-alcoholist achtige types, weird. Wel spotten we wederom schildpadden op de zwarte stranden! Ook gingen we naar het meest zuidelijke puntje van Big Island en daarmee van de hele US. Hier wederom vage locals die een soort ceremonie leken te houden waarbij ze vooral hard stonden te schreeuwen op het randje van enorm hoge kliffen. Nog weirder.

Een absoluut hoogtepunt was Two Step. Omschreven als een geweldige plek om te snorkelen dus Nick, onze snorkelfan, stond al te popelen. Ik wilde aanvankelijk het water niet in gaan omdat de dokter had gezegd dat het zeewater voor meer kans op infectie kon zorgen maar we zagen in de verte dolfijnen, dolfijnen! Zouden we daar heen kunnen zwemmen? Er was hier geen zand, alleen lavarotsen dus ik bond m'n teen in en we gingen het water in. We zwommen een stuk richting de dolfijnen maar die zwommen steeds verder weg. We besloten ergens te wachten, maar omdat het watertrappelen redelijk vermoeiend was gingen we af te toe even dobberen met ons gezicht in het water om energie te sparen. En de geluiden die we toen opeens hoorden! Ja hoor, daar kwamen ze onder ons langs, om ons heen, springen, wauw! Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, wat een ervaring!

Het noorden van Big Island zag er compleet anders uit dan de rest van het eiland, hier groene valleien. We gingen naar de Waipi’o Valley en de Polulu Valley. Bij de laatste liepen we via een korte steile trail naar een mooi zwart strand, heerlijke plek om te lunchen, naar de golven te kijken en samen terug te denken aan alle geweldige plekken die we hebben bezocht in de afgelopen 10 maanden, zucht ....

We staken vervolgens het eiland over tussen de vulkanen Mauna Kea en Mauna Loa door. Mauna Kea is met ruim 10km hoogte (gemeten vanaf het laagste punt van de voet op de bodem van de Grote Oceaan) de hoogste berg ter wereld en Mauna Loa is de grootste vulkaan op aarde. Geen lullige vulkaantjes dus! We reden beide vulkanen op en hebben rondgelopen in dit bizarre landschap. We zijn niet hoger gegaan dan 3400m want de hoofdpijn was er weer snel bij en die slappe beentjes zijn ook niet ideaal als je loopt op loeischerpe lavarotsen. Maar wat een prachtplek.

De afgelopen dagen verbleven we in de buurt van Hilo, aan de oostkant van het eiland. Dit blijkt de natte kant te zijn en mijn hemel dat hebben we geweten, wat een bakken regen hebben we weer gehad! We zaten hier hoofdzakelijk voor het Volcanoes National Park. We hebben hier gave scenic drives gedaan door het indrukwekkende vulkanische landschap met de rokende Kilauea op de achtergrond, de meest actieve vulkaan ter wereld! Het hiken heeft zich uiteindelijk beperkt tot de 7km lange Kilauea Iki trail door een van de kraters. Ondanks de harde regen zeker een gave hike. De langere hikes hebben we maar gelaten voor wat het was, de combinatie van mijn teen en de stromende regen zorgden helaas niet voor ideale omstandigheden.

Vandaag hebben we nog een aantal mooie watervallen bezocht en echte Hawaiaanse Poké gegeten op één van de farmers markets hier. Het gaat inmiddels wel heel hard, want we zijn al weer bijna toe aan het laatste eiland van Hawaii en daarmee van onze wereldreis! Last stop: (het hopelijk zonovergoten!) Maui!

X Nick & Daan

• 15 Oktober 2017 - 08:32

Ellen:

Wat ontzettend gaaf die dolfijnen! Wat super joh. Xx

• 15 Oktober 2017 - 08:44

Linda:

Wat een bijzondere ervaring met die dolfijnen!
    Gek ook die locals die stonden te schreeuwen?
    Geniet er van het laatste eiland alweer. Duim voor een zonnetje voor jullie. Liefs

• 15 Oktober 2017 - 09:32

Adri En Jos:

Wat geweldig; het filmpje met de dolfijnen! Hawaii is wel weer een prachtig stukje reiservaring.

• 15 Oktober 2017 - 11:44

Elvera:

Wauw geweldig

• 16 Oktober 2017 - 10:59

Ruud:

Hoe vervelend ook dat het einde in zicht komt, geniet eerst nog maar van de laatste dagen.
    Dat gaat zeker lukken, ook al zal het "einde" toch knagen. Aan alles komt een eind, snifsnif

x MOI