Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

07 November 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hey allemaal,

In onze nieuwe camper zijn we naar Mt. Maunganui (232m) gereden in de Bay of Plenty. Op Schiphol hadden we het tijdschrift Downunder gekocht waar een artikel in stond over deze plek. Het leek ons zo gaaf dat we er maar heen zijn gereden ;) Toen we aankwamen hebben we eerst de vulkaan beklommen, het is een stijle maar gave wandeling. Je begint tussen de schaapjes en eindigt met een spectaculair 360 graden uitzicht van de omgeving. Vervolgens zijn we naar de Hot Salt Water Pools onder aan de berg gegaan. Hier wordt het water van de vulkaan opgevangen en vervolgens afgekoeld in baden van 38 tot 42 graden. Het is erg gaaf want het is buiten dan erg koud en je zit lekker warm in bad naar de zonsondergang te kijken. De lol is er echter wel snel af als je er uit moet ;)

Zaterdag zijn we naar Roturua gereden. Als je aankomt rijden ruik je gelijk de ontzettend vieze rotte eiren lucht van de thermal area. We zijn naar Whakarewarewa & Te Puia gegaan, Roturua grootste en bekendste thermal reserve en cultural area. Het was echt heel gaaf! Eerst hebben we een cultural performance van de Maori bijgewoond. Hier hebben we traditionele poi dansen, Haka (oorlogsdans), hongi (neus-tegen-neus contact) en gezang gezien. Hierna zijn we door het park gaan lopen met als hoogtepunt de Pohutu geiser. Deze geiser was enorm gaaf en spoot wel 30 meter de lucht in! Het water en de stoom bleef wel minuten gaan:) Verder hebben we kokende modderpoelen, hot springs, silica terrassen en andere kleinere geisers gezien.

Zondag zijn we naar het Orakei Koraka cave en thermal park gegaan. ''Orakei Koraka is possibly the best thermal area left in New Zealand en one of the finest in the world'' (LP). Je gaat bij de ingang met een bootje Lake Ohakuri over om vervolgens door het park te gaan lopen. Vanaf het water zie je al het Emerald Terrace liggen met alle prachtige kleuren warm water algen. We hebben weer een aantal geisers en modderpoelen gezien en ook een enorme silica stomp. Erg gaaf was ook de Ruapapu Cave. Vanaf het park zijn we naar Taupo gereden met een tussenstop bij de gave Huka Falls. We zijn geindigd bij Lake Taupo, wat er schitterend bij lag in de zon die we zondag volop hadden. Savonds hebben we geslapen op een gratis plek aan de rivier bij de watervallen.

Maandag zijn we naar Whakapapa village gereden in het Tongariro National Park. We zijn begonnen met de track met uitzichten op Mt. Ngauruhoe (2287m) en Mt. Ruapehu (2797m) maar het was zo regenachtig dat de paden helemaal modderig en glibberig waren en de bergens vrij in de mist hingen. Dus zijn we niet verder gaan wandelen maar naar het Whakapapa Ski Area (1630m) gereden. Super cool want we zaten gewoon in de sneeuw! Het weer is zo vreemd hier in Nieuw-Zeeland, het ene moment loop je in je t-shirtje in de zon en nog geen uur later kan je staan klappertanden in de kou terwijl je al je kleren die je bij je hebt aan hebt getrokken. Na even in de sneeuw te hebben gespeeld zijn we een klein stukje van de 17 km lange Tongariro Crossing gaan lopen met een mooi uitzicht van Mt. Ruapehu en Mt. Tongariro (1967m). Bij deze 3 eerder genoemde bergen in het NP is de triologie van de Lord of the Rings opgenomen, het is maar even dat je het weet ;) Savonds hebben we in het NP geslapen.

Dinsdag zijn we naar Ohakune (zuiden van het NP) gereden maar het was geen weer voor een walkingtrack (regen en mist) dus zijn we met de auto naar het Turoa Ski Area gereden. Het was slechts 4 graden boven maar in tegenstelling tot beneden had je een aardig goed zicht. Er lag ruim 3 meter sneeuw op Mt. Ruapehu en het zag er erg gaaf uit. Het waaide zo enorm hard dat ik gewoon in de wind kon 'hangen'. Vervolgens zijn we over de forgotten world highway verder gereden. Deze weg slingert door de groene bergen en gaat over een gravel road door de bush. Het gaat niet snel maar de uitzichten zijn fraai! Je komt ook door Whangamomona (tja ik heb die namen ook niet verzonnen!) wat een eigen republiek is in Nieuw-Zeeland met toch wel zon paar tientallen inwoners. Savonds sliepen we gelukkig bij een hostel want ik heb nog nooit zo enorm veel regen uit de lucht zien en horen vallen! We konden lekker in de woonkamer blijven zitten tot dat we dan echt moesten gaan slapen.

Woensdag zijn we eerst even bij het visitor information centre gaan informeren wat de weersvoorspelling was voordat we Mt. Taranaki opgingen. De voorspelling was sneeuw vanaf 600m (onze walkingtrack begon al op 950m) en windsnelheden van 80 km p/u. Ook lag er al ijs op de autowegen omhoog en dat werd dus ook afgeraden, jammer! We zijn dus maar verder gereden en hebben gelukkig nog wel een glimp van de berg kunnen opvangen vanaf het zuiden. We zijn via de surfhighway verder gereden en gestopt bij het surfie epicentre of the west coast, Opunake, en black beach bij Ohawe. Echt grappig want het zand is hier zwart!

Donderdag hadden we een beetje een offday want alles leek tegen te zitten. We wilden naar Wellington rijden via de inland route, een omweg maar de uitzichten zouden prachtig moeten zijn. Echter bestond onze hele route (en dag) uit noodweer, wegwerkzaamheden en omleidingen. Tegen 17.00 vonden we het mooi geweest en wilden we gaan overnachten in het Kaitoke Regional Park. Helaas nam ik een iets te diepe plas met de camper en VAST! Je weet dat je dan geen gas meer moet geven, maar uiteraard toch even proberen haha en helemaal klem in de modder. Ik moest er wel om lachen, maar hoe meer ik dat deed hoe minder grappig Nick het vond ;) Het park was al gesloten maar gelukkig woonde de ranger aan de toegangsweg en die heeft ons er weer uit getrokken. ''You aint the first and you wont be the last'' zei hij lachend.

Vandaag zijn we in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. We gaan even de stad verkennen vandaag en morgen pakken we alweer de ferry naar het zuidereiland. Tijd gaat snel!

X Nick en Daan

• 07 November 2008 - 08:05

Adri En Jos:

De foto's zijn weer schitterend. Leuk dat jullie in een week tijd alle seizoensomstandigheden hebben meegemaakt van voorjaarsweer tot een flink pak sneeuw. En nu op naar het zuidereiland, geniet ervan.

• 07 November 2008 - 09:47

Hey Alle2:

Geweldig!! Het is echt een heel ander wereld dan wat jullie ons van Australie hebben laten zien!! Klinkt gaaf en het ziet er prachtig uit!! Geniet ervan......want ja....time flies!!!
    Ruud is jaloers op jullie ennuh.....ik ook!!
    Kuskus mamsie

• 07 November 2008 - 10:02

Ellen:

Wow!!! wat een gave foto's.
    Ik had NZ duidelijk onderschat. Super land zo te horen.
    Keep having fun folks

• 07 November 2008 - 11:28

Tamara:

Wow! Wat een gave foto's en weer bijzondere natuur...
    Enjoy!!!
    x Tamara

• 07 November 2008 - 15:52

Paps:

Ik ben blij dat het enthousiasme weer terug is in de berichtgeving! Voordeel van al je kleren aan moeten doen is dat je rugzak lekker licht is! En dat is weer goed voor he rug! Weersverwachting voor het zuidereiland ziet er goed uit voor de komende dagen!

• 08 November 2008 - 17:29

Marjon En Nigel:

t klinkt allemaal erg mooi en de foto's zien er ook goed uit!

xx

• 09 November 2008 - 20:53

Rob En Rita:

Nu staat N-Zeeland helemaal op ons verlanglijstje. Lijkt wel of je in IJsland bent, met al die geisers.
    Thermen Elysium is nu natuurlijk niets meer aan met zo'n spa in de natuur. Maar goed ook, want daar is een flinke brand geweest vorige week 's nachts.