Back on track - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Back on track - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Back on track

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

19 November 2008 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Heey,

Vrijdag zijn we aardig beurs en blauw in 8 uur met de bus naar Queenstown gereden. Ik had erg slecht geslapen want het beeld van het ongeluk bleef zich elke minuut herhalen in mijn hoofd, maar de vakantie ging door! Het was verbazingwekkend mooi weer want we zaten met 31 graden in de bus! De route was enorm prachtig wat ook wel weer erg dubbel was omdat we bij zo veel van deze prachtige plekken hadden willen stoppen met onze camper, maar waar we nu met de bus voorbij sjeesten. Gelukkig hadden we wel een paar (mega touristische) stops zodat we niet alles hebben gemist. Eerst bij Knights Point, toen bij de Thunder Creek Falls, helaas niet bij het geweldig mooie Lake Wanaka maar wel bij het prachtige Lake Hawea. Tegen 16.30 kwamen we aardig gebroken aan in Queenstown maar hebben we wel nog even snel een auto geregeld bij een nieuw verhuurbedrijf. Bij het oude verhuurbedrijf hebben we alles gecancelled na het ongeluk omdat we daar toch al zoveel gezuur mee hadden gehad. Na even te hebben bijgetanked in het hostel zijn we nog even Queenstown ingegaan. Na een rondje door het leuke stadje zijn we langs Lake Wakatipu gelopen en hebben we de Remarkables bewonderd, beide waren erg gaaf zo volop in de zon! Savonds hebben we met een flesje wijn op de veranda het ongeluk geprobeerd weg te spoelen ...

Zaterdagochtend zijn we vertrokken in onze Nissan Sunny. Eerst een verplichte stop bij het oude verhuurbedrijf, als iemand ooit een auto of campervan wil huren downunder, niet bij Jucy Rentals! Ook nu probeerden ze weer op alle mogelijke manieren ons geld af handig te maken. Uiteraard hadden we de algemene voorwaarden goed bestudeerd de vorige avond omdat we dit al verwachtten en dat hebben ze geweten ook ;) Omdat het nog steeds prachtig weer was (26 graden en zon) zijn hebben we eerst de scenic route van Queenstown naar Glenorchy gereden. Dit was zo enorm mooi echt onbeschrijflijk! Bij Glenorchy hebben we nog een walking track gedaan naar de Glenorchy Lagoon met de prachtige bergen op de achtergrond. Het plaatsje wat ''gateway to paradise'' wordt genoemd doet haar naam zeker eer aan! Smiddags zijn we vanaf hier weer via Queenstown naar Te Anau gereden.

Zondag was het vroeg dag want we gingen naar Milford Sound! Dat we daar slecht weer zouden hebben was wel te voorspellen aangezien er gemiddeld 6m regen per jaar valt (in 1996 zelfs 10,3m). In het noodweer zijn er we via de Milford Sound rd zelf heen gereden zodat we alle vrijheid hadden. Door de enorme regen en mist waren de lookouts niet zo bijzonder maar de spontaan onstane watervallen des te indrukwekkender! Overal bulderde er enorme watervallen vanuit de bergen. We hebben nog een kleine walkingtrack gelopen onderweg naar de Humboldt Falls, een erg gave waterval. Eenmaal in Milford Sound hebben we een scenic cruise over het water gedaan. Bij het begin kon je niet veel zien maar later kwamen we dichter bij de fjorden en waren de enorme watervallen erg indrukwekkend. Fotos maken was lastig omdat je amper op het buitendek kon blijven staan door de enorme wind en de camera wel erg veel water te voorduren kreeg. Toen we aan het einde van de middag weer terug naar Te Anau reden klaarde het wat op en zijn we nog een keer bij de lookouts gestopt voor een betere view.

Maandag hebben we even rustig aan gedaan want ik heb nog aardig veel pijn in mijn rug en Nick en ik beide van ons nek door het ongeluk. Om 11.00 sochtends zijn we pas vertrokken en begonnen aan de southern scenic route die de hele onderkant van Nieuw-Zeeland pakt. Het gaat bij deze route niet zozeer om de bestemming maar puur om de geweldige uitzichten onderweg. We zijn tot aan Invercargill gereden, wat opzich een lelijke plaats is, maar de route was erg gaaf. Onze eerste stop was bij de Rakatua wetlands waar we ook een kleine walkingtrack hebben gelopen, erg mooi. Onze tweede stop was bij de Riverton Rocks, hier konden we helaas alleen de kust vanuit de auto bewonderen i.v.m. de regen.

Dinsdag zijn we verder gereden op de southern scenic route door de Catlins. We hebben weer aardig wat stops gemaakt langs deze mooie route. De eerste was bij Waipapa Point omdat er sea lions zouden zitten, helaas zaten ze goed verstopt. De tweede was bij Slope Point, het zuidelijkste puntje van het zuidereiland van Nieuw-Zeeland (5140km van de evenaar en 4803km van de zuidpool). De stop erna was bij het mooie Porpoise Bay waar we hebben gelunched en tevergeefs hebben gezocht naar de zeldzame yellow-eyed pinguin. Daarna nog een paar stops bij de spectaculaire McLean Falls, de mooie Matai Falls en de populaire Purakaunui Falls.

Woensdag was ons laatste stuk op de scenic route naar Dunedin. Eerst hebben we een walking track naar de 55m diepe Jack's blowhole gelopen. Bij nugget point hebben we weer tevergeefs naar de yellow-eyed pinguin gezocht maar hebben we wel de enorme Southern Elephant Seal gezien. Hij lag te slapen dus we gooide een steen om wat actie te zien, wow dat was schrikken toen dat enorme beest gelijk op stond! Daarna hebben we um maar van een afstandje bewonderd ;)

Groetjes,
Nick en Daan

• 19 November 2008 - 07:51

Adri En Jos:

wat schitterend, die watervallen! En de southern elephant seal is helemaal het einde. Je zou niet zeggen dat hij nog zo snel kan zijn. :) Nu nog even wat pinguins spotten en dan hebben jullie volgens mij toch bijna alle spectaculaire dingen gezien. Veel plezier

• 19 November 2008 - 08:17

Paps:

Dierenbeul.

• 19 November 2008 - 09:42

Marjon:

Goed te horen dat jullie het toch nog naarjullie zin hebben na jullie avontuur in de berm. Geniet er nog even van... voor je het weet ben je weer thuis

xx

• 19 November 2008 - 11:43

Hey Alle2:

Jeetje wat doen jullie toch veel op 1 dag, volgens mij zijn jullie gesloopt eer jullie weer thuis zijn. Maar mooi blijft het allemaal wel!! Ik ken iemand die die pinguins ook wel erg graag zou zien.....
    kuskus mamsie

• 19 November 2008 - 12:19

Sam:

Heey,

Nou weer een leuk verhaal en mooie foto's!! Hoop dat jullie pijn in jullie nek snel weer over is.. Vele plezier nog!!
    XxSam

• 19 November 2008 - 16:15

Ellen:

Fijn dat jullie je er zo goed eroverheen hebben gezet en weer volop aan het genieten zijn.
    en Lake Hawea! WOW!

• 19 November 2008 - 18:15

Peter:

Het ziet er net zo mooi uit als in Australie!! Geniet er nog van!!!

• 19 November 2008 - 20:55

Rita:

Rob zit nu in Orvelte met school. Ik denk dat hij erg jaloers is als hij bij terugkomst deze foto's ziet! Wat een prachtig land zeg!
    Doe rustig aan en geniet!