Raindrops keep falling on our heads ... - Reisverslag uit Ulladulla, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Raindrops keep falling on our heads ... - Reisverslag uit Ulladulla, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Raindrops keep falling on our heads ...

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

02 December 2010 | Australië, Ulladulla

Hey!

We konden kiezen, verder in de stromende regen via de kust of verder in de stromende regen via de bergen. Met slecht weer heb je op het strand niks te zoeken, maar kun je in de bergen altijd nog aan de wandel dachten we, dus we kozen voor het laatste. We hadden een leuke route in elkaar geflanst die verschillende NP in de High Country met elkaar verbond en die ons uiteindelijk over de grens naar de kust in New South Wales zou brengen. Maar dit plan ging letterlijk én figuurlijk de MIST in!

Vanaf Bairnsdale hebben de Great Alpine Road genomen, die gaat bij het begin door groene bomen en uitgestrekte groene heuvels. Het is dat er geen schapen liepen anders had het zo Nieuw-Zeeland kunnen zijn! Hoe hoger we kwamen hoe slechter het weer echter werd. Bij Dinner Plain hebben we nog een walking track naar de Carmichael Falls gelopen, maar tegen het einde waren we compleet doorweekt. Eenmaal op de top van Mount Hotham (1862m) zagen we echt helemaal niks meer! Ons uitzicht bestond alleen maar uit witte mist en de dikke wolken zorgden er voor dat we slechts een paar meter zicht hadden op de weg. Toen we eenmaal weer door de bergen naar beneden waren geslingerd, zijn we maar naar een visitor center gegaan. Zij vertelden dat het dit weer de komende dagen zo bleef in de hele Great Dividing Range, dus ook in de andere NP die we aanvankelijk wilden bezoeken. Het werd zelfs afgeraden om aan de wandel te gaan in verband met de verwachte bliksem. Dus er zat niks anders op, change of plans!

Na een vluchtige blik op de Lonely Planet waren we eruit, op naar de hoofdstad! Na zo’n 500km rijden in noordoostelijke richting waren we in Canberra. Omdat men zo’n 100 jaar geleden niet kon kiezen tussen Melbourne en Sydney is Canberra ontworpen om als hoofdstad te fungeren. Het is erg duidelijk dat deze stad op de tekentafel is ontstaan want alles is heel overzichtelijk en ruim opgezet. Ondanks de 350.000 inwoners was er bijvoorbeeld nergens ook maar de kleinste file te ontdekken. Nadeel is wel dat het compleet sfeerloos is, voor een gezellige kroeg hoef je zeker niet naar Canberra! Verder is de stad het politieke en culturele hart van het land, dus dat betekent parlementsgebouwen en musea bezoeken! Het National Museum of Australia was erg interessant en had veel informatie, van de Australische geschiedenis; de oorspronkelijk aboriginal bevolking en de Europeanen die het land vervolgens toeeigende tot aan de huidige klimaatproblemen; het watertekort en de bosbranden. Erg indrukwekkend was ook het Australian War Memorial. Dit is een gigantische museum over Australië in oorlog. Van WW1 en WW2 tot aan de meer recentere oorlogen in Rwanda, Irak en Afghanistan. Het was een enorme verzameling van van alles en nog wat, van geluidsfragmenten en foto’s tot aan enorme gevechtsvliegtuigen, super interessant allemaal. Het is dat Nick het na 5 uurtjes mooi genoeg vond haha ;)

In de stromende regen verlieten we Canberra en zijn we toch maar richting de kust gereden. Halverwege was het weer nog steeds zo slecht dat we ons afvroegen wat we in vredesnaam te zoeken hadden op het strand?! No Worries, change of plans ;) We zijn naar het Bugonia State Conservation Park (in de Southern Tablelands) gereden en het was boven verwachting! We waren de enige bezoekers van dit kleine park en hebben tussen de buien door een walking track gelopen en een aantal spectaculaire lookouts gezien van de groene bergen, de rivier en de gorge.

De volgende dag zijn we naar het Morton NP gegaan. Het was nu nóg slechter weer en je zag wederom helemaal niks! We hebben stug een walking track gelopen, maar alle lookout gaven hetzelfde spierwitte beeld van de mist. Door de grote hoeveelheid water waren de watervallen enorm ... klein minpuntje was dat we het gebulder wel hoorden maar zo goed als niks van de watervallen konden zien! ;)

Woensdag waren we wel zo’n beetje door onze alternatieven heen en zijn we, op goed geluk, als nog naar de kust gereden. 2 jaar geleden zijn we in Sydney geëindigd, dus nu gingen we, zo’n 200 km ten zuiden van Sydney, verder bij Jervis Bay. We zijn hier naar het Booderee NP gegaan, een mooi NP met witte strande, steile kliffen en REGENwoud. We hebben hier een aantal walkingtracks, door de modder en de spontaan ontstane riviertjes, gelopen en met de kangoeroes en een schildpad gespeeld, leuk!

Tot slot willen we graag een toost uitbrengen op de uitvinders van de paraplu, de thermo sok en de thermo longsleeve, de sneldrogende wandelbroek, het regenjack en in het bijzonder de waterdichte wandelschoen, cheers!

Groetjes Nick en Daan

• 02 December 2010 - 08:37

Adri En Jos:

Jammer van die regen en mist. No worries, het kan daar zo weer opknappen. Beter dan de vrieskou en sneeuw hier. Gevoelstemp -15!

• 02 December 2010 - 08:41

Marjon:

Ik heb liever regen dan sneeuw :S

• 02 December 2010 - 09:40

Hey All2:

Ha, ha......eindelijk hebben wij een beter uitzicht dan jullie!!
    Alles ligt onder een prachtig wit laagje sneeuw!! Zooo mooi!!

kuskus mamsie

• 02 December 2010 - 16:54

Ellen:

Goed dat een beetje regen je niet van de wijs maakt
    Want hier vriest het dat het kraakt
    Regen is niet fijn
    maar in de kou en de sneeuw wil je ook niet zijn
    Groetjes en nog veel plezier

• 02 December 2010 - 21:03

Rob En Rita:

Tja, Victoria is alles behalve de Sunshine state. Pech, maar jullie hebben nog 40 dagen kans op mooi weer en het gaat alleen maar meer naar de zomer. Dus hoop houden.

• 03 December 2010 - 06:19

Mick & San:

Haha, we hebben dezelfde foto's vanuit de Blue Mountains (tot 2x toe geprobeerd, maar mist als een malle) Nog ff contacten over Melbourne, wij vliegen zondag eerst naar Adelaide :) Is nu 30 graden daar hoorde ik.
    Eeuhm, dat Bugonia State Conservation Park.....WOWWWW

• 06 December 2010 - 03:42

Mark En Josee:

Leuk he die regen in Australie.....wij zijn ervoor gevlucht....op dit moment zitten we in de outback(Alice Springs). Hopelijk klaart het overal snel op. Hier is het alleen maar zon en 40 graden..dus we zijn geljik maar naar het andere uiterste gegaan....