Sulawesi - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Sulawesi - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Sulawesi

Blijf op de hoogte en volg Danielle

05 Augustus 2017 | Indonesië, Manado

Hi all,

Voor vertrek wisten we eigenlijk zo goed als niets van het eiland Sulawesi, we waren eigenlijk ook niet van plan om hier heen te gaan. Maar na het lezen van dit hoofdstuk in de Lonely Planet was het duidelijk dat dit onze volgende bestemming zou worden!

Bij aankomst op het vliegveld van Manado merkten we al gelijk een groot verschil met Java, we waren namelijk niet alleen de enige blanken in het vliegtuig maar zelfs in de hele aankomsthal haha. Het was al donker toen we aankwamen maar sloegen de grote stad gelijk over en namen de boot naar de Bunaken, een klein eilandje in het Bunaken Manado Tua Marine National Park. De volgende morgen zagen we hoe mooi het hier is, weelderig groen met vulkanische toppen en dan het water, zo helder! De Bunaken staan bekend als één van ’s werelds beste duikspots ter wereld en we hadden natuurlijk een kersverse duiker bij ons! Dus gingen we op de boot met een groep duikers en ik, de rest van de trip genoemd ‘snorkel’.

Het water hier is bizar helder en de hoeveelheid verschillende gekleurde vissen was echt enorm! Het gaafste was de enorme koraalmuur waar we overheen gingen. Ene moment zwem je een paar meter boven het rif en dan opeens een wand van meer dan 100m steil naar beneden, wat een diepte! Kreeg er hoogtevrees van. Ik snorkel nooit met flippers dus die had ik ook niet meegenomen (beginnersfoutje). De stroming bleek hier erg sterk dus ik had weinig te zeggen in het water. De enorme diepte in combinatie met dat ik in mijn eentje zonder reddingsvest of iets dergelijks ver van de boot af zwom vond ik het soms stiekem wel een beetje eng, maar de bootman had mij verzekerd mij in de gaten te houden. Nick was in een groep van ervaren duikers dus hij mocht gelijk aan de bak. Hij heeft twee duiken gemaakt tot 22 meter en vond het erg gaaf. Hij zag naast alle vissen ook rif haaien en schildpadden!

We verlieten de Bunaken en gingen land inwaarts, wat is het mooi hier. Slingerend door de groene bergen vol jungle. Sulawesi ligt op de evenaar en het is hier dan ook, net als in Maleisië, ongelooflijk heet en benauwd. Tijdens een verkenning van het eiland ben ik dan ook oververhit geraakt of iets en ik voelde mij inmiddels echt niet lekker. We hadden echter voor die middag een gids geregeld die ons mee nam in het Tangkoko-Batuangas Dua Suadara Nature Reserve. Want sinds ik een plaatje voorbij heb zien komen van het spookdiertje moest en zouden we die spotten haha! Het spookdiertje is met slechts een paar centimeter het kleinste aapje ter wereld en is met zijn uitverhouding grote ogen en oren echt super cute! En ja hoor bij zonsondergang kwamen er een paar uit de ‘sleeping trees’ om te gaan jagen. Echt leuk! Ook zagen we 2 groepen zwarte makaken, een cuscus en een enorme vogelspin. We hebben 4 uur door het tropisch regenwoud gelopen en de hike was zeker niet zwaar. Maar de lange kleding in combinatie met de hitte en hoge luchtvochtigheid was zo oncomfortabel.

Mijn inner Jane liet mij even in de steek dus we besloten het hoger op te zoeken en gingen naar Tomohon. Op 900 meter is het iets beter vertoeven en hier heb ik een middag kreunend en steunend in bed gelegen. Een echt bed, met een deken en zonder hitte, zweet, klamboes en insecten doet een mens goed. In de tussentijd heeft Nick de reisblogs afgestruind naar nieuwe mooie plekjes op deze aardbol want het einde van de oorspronkelijke bucketlist van januari komt langzaam in zicht en we willen eigenlijk nog niet naar huis ;)

Het gebied rondom Tomohon is duidelijk (nog) niet ingesteld op zelfstandige reizigers, maar met een beetje geduld, google maps en tripadvisor kwamen we een heel eind. We hebben een scooter kunnen regelen en zijn naar 2 meren gereden, de kleine Danau Linow en de enrome Danau Tonado. Onderweg reden we door verschillende (vissers)dorpjes waar het verkeer naast auto’s en brommers ook nog uit paard en wagen bestond. Het uitzicht onderweg op de groene bergen en de vulkanische toppen was prachtig. De vele kinderen zwaaiden enthousiast als we langsreden.

Sulawesi is ons super bevallen maar ondanks dat vertrekken we wel al weer. We hebben slechts een klein stukje in het noorden bezocht maar de rest van het eiland is lastig te bereizen zonder gids. Wegen zijn slecht, vervoer is langzaam en faciliteiten minimaal. Ook stuit je in het midden en zuiden van het eiland vaak op traditionele tradities zoals het offeren van dieren en heftige begrafenis ceremonies, beide zien wij liever niet.

We zitten inmiddels weer op het vliegveld en gaan zo naar ons laatste Indonesische eiland: Flores!

(Het filmpje van onze eerste 2 weken in Indonesië: Sumatra & Java kun je trouwens kijken via: https://vimeo.com/228381832)

X Nick & Daan

• 05 Augustus 2017 - 09:17

Elvera:

Spookdiertjes wat vet!!!

• 05 Augustus 2017 - 10:04

Rob En Rita:

Als we dit kezen willen we zo weer terug.........

• 05 Augustus 2017 - 10:32

Anouk:

Aaaaah dat spookdiertje wil ik ook zien! Heel vet daan en nick, klinkt als een paradijs!!!

• 05 Augustus 2017 - 10:43

Ellen:

Brrr die spin.....

• 05 Augustus 2017 - 10:52

Marjon:

Super zeg!

• 05 Augustus 2017 - 13:46

Adri En Jos:

Awesome die aapjes. Wij vinden vooral die foto van Nick met die kindjes zo schattig!

• 10 Augustus 2017 - 07:42

Marleen:

OOOOOOOO MIJN GOD die spin. Ik was zo het Monaco Bokalen nationaal park dinges uitgerend! Maar de rest is wel heel leuk, snorkelende Jane en duikende Tarzan hahah! Vet dat jullie dan lekker een scootertje huren bij die vissersdorpjes!
    Dikke kus