The GREAT Ocean Road - Reisverslag uit Sale, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu The GREAT Ocean Road - Reisverslag uit Sale, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

The GREAT Ocean Road

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

25 November 2010 | Australië, Sale

Hey!

Vanaf de Great Ocean Road zaten we weer in het bewoonde en toeristische deel van Australië, de oostkust. Backpackers in wicked vans, de chinezen uiteraard in touringbussen en de overige toeristen in luxe huurauto’s en te grote campers. Supermarkten en campings in elk stadje, de telefoon heeft weer bereik, de ideale combinatie van korte afstanden en betaalbare benzineprijzen en godzijdank zijn de muggen en vliegen eindelijk op een aanvaardbaar niveau. Nadeel? Australië is niet meer van ons alleen ....

De Great Ocean Road (GOR) is zó bekend dat we eigenlijk dachten dat het wellicht wat zou tegen vallen, maar alle ophef is zeker terecht! Het eerste gedeelte is onderdeel van het Bay of Islands Coastal Park, maar de beste stukken zitten in het Port Cambell NP. Je hebt daar meerdere spectaculaire stops waar enorme golven tegen indrukwekkende rotsformaties en kliffen kletteren. Bij Princetown gaat de GOR verassend genoeg landinwaarts en hebben wij een kleine detour naar Cape Otway genomen in het Great Otway NP. Deze weg ging dwars door de eucalyptus bomen heen dus pure concentratie en opzoek naar die schattige beestjes. ‘’KOALA!!’’ was voor Nick het signaal om te remmen en zo ging dat een aantal keren tot dat we besloten om de camper maar langs de weg te parkeren en te gaan lopen. Met een heftige koala-spot-blessure in de nek hadden we aan het einde van de middag wel 60 koala’s gezien! Echt ongelooflijk want deze dieren zie je echt niet snel in het wild. En voor het feit dat deze luilakken 19 uur per dag liggen te maffen hebben we ook nog aardig wat actie gezien, aan de wandel, aan het eten en zelfs 2 die op hun gemakkie de weg overstaken. ’s Nachts bleken er ook een aantal boven onze camper te bivakkeren want dat geschreeuw en gekrijs ging de halve nacht door, maar dat terzijde ;)

Bij Kennett River hebben we een nieuwe koala detour gemaakt en ook hier hadden we weer geluk en hebben we er weer aardig wat kunnen spotten. Ook hebben we de dikke billen van een schreeuwende en krijsende mannetjes koala kunnen bewonderen terwijl hij vanaf de grond de boom in klom.

Vervolgens valt de GOR samen met de Surf Coast en rijd je weer langs de zee en kom je langs een aantal leuke surfdorpjes. Onze persoonlijke favoriet is Torquay, het einde van de GOR, de onbetwiste surf capital van Australië en geboorteplaats van het surfmerk Ripcurl. Aangezien de temperatuur (eindelijk) weer omhoog ging dachten we ‘doe is gek’ we rijden niet gelijk de volgende dag door maar blijven gewoon een paar dagen.

Vanaf Torquay was het slechts 90 km naar Melbourne, maar het heeft ons uren gekost om aan de andere kant van deze enorme stad te komen! We zijn Melbourne namelijk nog even voorbij gereden want onze vlucht vertrekt pas 11 december naar Tasmanië. Het leek wel of alle 4 miljoen inwoners precies op de weg zaten toen wij er langs wilden, om nog maar te zwijgen over de tolweg die niet bleek te werken met de, voor ons bekende, tolhuisjes maar dat je vooraf een e-Tag had moeten aanschaffen die ze vervolgens elektronisch controleren als je over deze weg rijdt.

Maar goed, eenmaal Melbourne voorbij hebben we de kustroute weer genomen, nu op weg naar Bunurong Marine NP. Hier hebben we de scenic coastal route van Cape Paterson naar Inverloch gereden. Er zaten zeker leuke stops bij, maar het kon uiteraard niet tippen aan de GOR. Vervolgens zijn we naar het Wilsons Promontory NP gegaan, een gaaf park waar mooie stranden, groene bergen en regenwoud elkaar afwisselen. ’S Nachts sliepen we in het NP en op weg naar de WC kwamen we onze eerste wombat tegen! Die beesten zijn nog aardig groot!

Vanmorgen zaten de bergen weer in de wolken en regende het te hard om nog aan de wandel te gaan, tijd dus om weer verder te rijden! We hebben net onze route laten ‘checken’ bij het visitor center en na dat 3 man zich op een heleboel kaarten hadden geworpen, kwamen we tot de conclusie dat het kan, dus wij gaan de High Country in!

Liefs Nick en Daan

• 25 November 2010 - 08:00

Mick & San:

Wat een prachtige foto's WOW en goeie tips die we hebben genoteerd want we gaan denk ik toch naar Adelaide vliegen om hem te rijden met een auto!!!! Veel plezier nog en laat ff weten wanneer je in Melbourne bent. x

• 25 November 2010 - 08:07

Marjon:

Klinkt weer goed allemaal!

xx

• 25 November 2010 - 08:30

Hey Alle2:

Nou, nou.........poeh, poeh.........het kan niet op!!

Maar het blijft geweldig om te volgen!!
    Prachtige foto's!!

Kuskus mamsie

• 25 November 2010 - 08:52

Karen:

Klinkt weer super allemaal, wat een geweldige reis maken jullie zeg! En de foto's worden er ook alleen maar mooier op :-) Blijf lekker genieten van alles wat jullie tegenkomen, doen en zien!

xx

• 25 November 2010 - 09:15

Adri En Jos:

Volgens mij hebben jullie de hele koala-wereldpopulatie in één dag aanschouwd.

• 25 November 2010 - 09:53

Ingrid:

Wat een schitterende foto's van het 'geweld' van de zee zoals deze tegen de rotsen slaat.... maar alle 'natuur' 'down under' is natuurlijk uniek, zoals de Koalabeertjes, ooit een knuffel van mijn jongste (laat hij dit niet lezen!) die we 'kikikikoala' noemde. Je hebt er genoeg gezien zo te lezen. ik heb nog het (zorgvuldig bewaarde) beessie van Mark... Happy landing en veel plezier in Tasmanië!

• 25 November 2010 - 17:05

Linnie:

Het blijft mooi jullie verhalen en foto's. Leuk dat jullie zo blijven genieten. Hier is het koud, koud en kouder.. Saai, saai en saaier in vergelijking met jullie avonturen. Heel veel plezier nog! X

• 25 November 2010 - 19:50

Opa:

Wat zien jullie toch veel mooi's en maken prachtige foto's. Fijn dat je probeert ons daarvan mee te laten genieten. Ga zó door.

• 26 November 2010 - 09:08

Paps:

Weer erg mooie plaatjes! Weer lijkt ook lang niet slecht ;-)

• 26 November 2010 - 17:04

Ellen:

Leuk hoor al die Koala's en veel plezier in the High country. Ik ben benieuwd

• 29 November 2010 - 07:47

Mark En Josee:

Te gek weer! GOR ziet er prachtig uit, wij willen daar ook nog een staartje van meepakken. En hopelijk ook veel koala's spotten.... Jullie hadden gelijk, Australie went enorm snel!
    Have fun!

• 29 November 2010 - 19:41

Rob En Rita:

Het is maar goed dat je vader net in NZ zit en dit waarschijnlijk niet leest, anders was hij subiet overgestoken om te surfen! Fraaie kust. Mooie foto's.