Cusco & Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Cusco & Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Cusco & Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Danielle

11 Mei 2017 | Peru, Cuzco

¡Hola!

Cusco (3360m), de hoofdstad van het Incarijk is met zo’n 400.000 inwoners een grote stad. Het is ook dé uitvalsbasis voor veel van Peru’s highlights. Vanaf hier ga je, door de ‘Sacred Valley’ naar wereldbekend Machu Pichhu. Wij besloten onderweg een paar dagen in Pisac te blijven, een dorpje met een toeristisch en kleurrijk marktje. Omdat wij op een onofficiële marktdag gingen, konden we rustig rondlopen met slechts een handjevol andere toeristen. Het leukste was de klim naar het ruïnecomplex wat op een berg boven de stad ligt.

En toen was het tijd voor Machu Picchu, één van de zeven wereldwonderen en misschien wel dé highlight van heel Zuid-Amerika. Alles rondom Machu Picchu is enorm duur en enorm toeristisch. De enige manier op er te komen is met de trein vanuit Ollantaytambo (of nog duurder vanuit Cusco). Deze rit duurt ruim 1.5 uur en gaat langs de rivier tussen de groene bergen door, zeker een mooie rit. In plaats van dat we zelf de buurt verkenden, zaten we nu met een kopje coca thee en een quinoa taartje naar het uitzicht te kijken, weer es wat anders haha. De trein komt vervolgens aan in Aguas Calientes, vanaf waar je de laatste bus kan nemen naar Machu Picchu. Aguas Calientes is echt ongelooflijk toeristisch, werd er bijna beetje verdrietig van. Zo’n mooie plek, helemaal vol gebouwd met restaurantjes, hostels, souvenirwinkeltjes. En daar stonden we dan de volgende morgen, in het donker, in een enorme rij voor de eerste bus naar boven. Meer mensen hadden blijkbaar bedacht dat ze er als ‘eerste’ wilden zijn. Ik was even bang dat Nick er van door ging, was niet echt ons ding ;)

Eenmaal boven en binnen dachten we dat het zo vroeg wel mee viel met de drukte, mensen groepeerden met hun gids en we hadden alles voor ons zelf. Niet dus, we bleken tegen de richting in te lopen dus het was al weer snel gedaan met de pret! We zagen door de selfie stick toeristen de ruïnes niet meer zeg maar. De moed zakte nog verder in onze schoenen toen we bij de start van onze hike in de rij stonden om te starten. De meerdaagse Inka Trail en de klim naar Huayna Picchu zijn al maanden vooruit volgeboekt, maar Montaña Machu Picchu is nooit vol. De reden is dat deze klim steiler en hoger is, dus lastminute plekje voor ons! Het was een stevige klim en vanwege de hoogte ben je snel buiten adem, maar wat ben ik blij dat we dit hebben gedaan. De route is niet té druk en het uitzicht is echt prachtig. Zeker helemaal vanaf boven, als de mensen te klein zijn om te zien, kun je pas goed zien hoe prachtig Machu Picchu is en in wat voor spectaculaire omgeving het ligt.

We gingen met het treintje terug naar Ollantaytambo, deze keer met tenenkrommende entertainment aan board. De volgende dag hebben we in Ollantaytambo een taxi chauffeur geregeld die ons naar een paar plekken in de omgeving kon brengen. We reden via een mooie route omhoog naar de ruïnes van Moray en door naar Salinas. Vooral Salinas was wel indrukwekkend, duizenden zoutpannen die al sinds de Inka tijd worden gebruikt voor zoutwinning.

Inmiddels zijn we terug in Cusco en hopen we een beetje te herstellen. Sinds we in Peru zijn voelen we ons niet fit, misschien de continue hoogte, misschien het eten of misschien begint de vermoeidheid en het gebrek aan comfort mee te spelen. Nick heeft nog met dikke koorts Montaña Machu Picchu beklommen (respect) maar ligt nu toch echt uitgeschakeld in bed. Dus volop aan de vitamientjes en hopen dat de andere mensen in de accommodatie ons een goede nachtrust gunnen. We hadden namelijk net vliegtickets geboekt om zaterdag naar de Amazone te vliegen! Met al onze reizen zijn we eigenlijk nog nooit in de jungle geweest dus daar zijn we erg benieuwd naar! En ik denk dat na bijna 4 weken continu op 2500m+, terug naar beneden ons ook wel goed zal doen. Wij Nederlands verblijven tenslotte graag onder zeeniveau, niet er boven ;)

X Nick & Daan

• 11 Mei 2017 - 21:07

Ellen :

Ziet er prachtig uit. Spannend de amazone, ik ben reuze benieuwd naar de verhalen.
    Let wel een beetje op jullie zelf. Een beetje meer rust

• 11 Mei 2017 - 22:39

Dad:

Dat gevoel van te veel toeristen op een te mooie plek ken ik ja. Werd er ook een beetje verdrietig van. Voelt alsof ze de plek onteren met hun selfie sticks en platvloersheid. Maar ja, er zijn niet voor niets zo veel toeristen. Blijft een indrukwekkende plek. Sterkte met de gezondheid Nick en pas op de bloedzuigers.

• 12 Mei 2017 - 11:27

Adri En Jos:

Mooi reisverslag. Denk om jullie gezondheid en veel plezier in het Amazonegebied met piranhas en anacondas.

• 13 Mei 2017 - 13:29

Rob En Rita:

Dat moet wel wennen zijn, zo'n toeristische omgeving na alle verlatenheid die jullie hiervoor hebben gehad. Fijn dat jullie wel een manier hebben gevonden om die rust weer te ervaren. Die hoogte kan zeker een rol spelen. Goed dat jullie het lagerop gaan zoeken.