Java - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Java

Blijf op de hoogte en volg Danielle

29 Juli 2017 | Indonesië, Malang

Hey!

Java is echt compleet anders dan Sumatra. Islamitisch en met 140 miljoen inwoners enorm dichtbevolkt. Het is veel toeristischer en ik werd eerlijk gezegd gek van de verzoeken voor foto’s. Waar is de tijd gebleven zonder smartphones haha ;)

We sloegen miljoenen smog stad Jakarta over en vlogen direct op Yogyakarta. Volgens veel blogs en de LP de leukste stad van Indonesië. Dit zegt wat mij betreft meer over de andere steden in Indonesië dan over Yogya ;) De voornaamste reden dat we hier waren was vanwege de 2 wereldbekende tempels die hier vlakbij liggen: Borobudur en Prambanan.

Het Boeddhistische Borobudur is misschien wel de meeste bezochte plek in heel Indonesië, vooral veel nationale en Aziatische toeristen komen hier. Vele van hen hebben nog nooit een westerling gezien dus je werd echt continu aangesproken (leave me alone!). Maar dat ter zijde. Om de grootste meute voor te zijn waren we al om 4:30 onderweg en stonden we braaf om 6:00 bij de ingang toen het open ging. Het is een indrukwekkend complex, zeker als je bedenkt dat dit ruim 1200 jaar geleden is gebouwd. De volgende stop was de Hindoeïstische Prambanan, het deed mij wel wat denken aan de Cambodjaanse Angkor Wat.

Het leek ons leuk om verder te gaan met de trein, zodat we ook wat mee kregen van de omgeving van centraal Java. De treinrit naar Malang duurde 8 uur en was verrassend comfortabel. Uitzicht was er echter niet echt want op de ramen was een soort wazig plastic geplakt tegen de zon. We hadden verwacht dat dit een toeristenrit zou zijn maar het tegenovergestelde was waar, bijna alleen maar locals. Tot dat we uitstapten, ze zaten blijkbaar in de andere treinstellen. Hele tourgroepen met koffers? En we zagen zelfs een bordje van de Nederlandse reismaatschappij Sawadee, welcome on the tourist trail.

De reden dat wij, en de rest van Nederland, naar Malang gaan is omdat dit een van de twee plekken is om naar de super bekende Bromo vulkaan te gaan. Hoe veel foto’s ik van de zonsopkomst bij Bromo wel niet heb geliked op instagram! ;) Deze bestemming stond dus ook hoog op het wensenlijstje. Echter, hoe meer we er ons in gingen verdiepen hoe meer de moed ons in de schoenen zonk. In de afgelopen jaren is deze plek zo enorm populair geworden dat er inmiddels maar liefst 1000 jeeps zijn bij zonsopkomst, 1000?! Hele kleine kans dat we rijen dik met een andermans selfiestick in ons neus naar een zonsopkomst gaan kijken, mooi of niet. Overslaan kon vooral ik niet over mijn hart verkrijgen dus kwamen we op het idee om een chauffeur te zoeken die ons gewoon overdag die kant op kon rijden. Een gokje, maar de enige optie wat ons betreft.

Het goede nieuws was dat het inderdaad veel minder druk was, maar we waren zeker niet de enige. Mijn god wat hebben ze een prachtige plek hier weten te vern**ken zeg. De enorme zwarte zandbedding rondom Bromo vol met jeeps, souvenirstalletjes, plastic afval en locals die ritjes op paarden aanbieden. Ik word daar altijd zo verdrietig van he. Ons eerste gevoel was dat dit een foute call was geweest. Sowieso was het redelijk bewolkt dus niet alle toppen waren zichtbaar. Echter werd het heel snel rustiger en toen wij eenmaal de krater gingen beklimmen leek het wel of iedereen naar beneden kwam. Uiteindelijk stonden wij na een korte steile klim met slechts een handjevol mensen aan de kraterrand. Zo hoor je indrukwekkende natuur te ervaren, in alle rust! Wat overweldigend, die herrie! Leek wel of er 10 vliegtuigen op gingen stijgen. Stoer.

Morgen gaan we Java, via het vliegveld van Surabaya, verlaten. Eerlijk is eerlijk, het zal nooit onze favoriete bestemming worden maar het heeft wel een paar hele gave highlights waar ik blij van ben dat we ze niet hebben overgeslagen. Het is een beetje vloeken in de kerk misschien maar we gaan Bali, Gili en Lombok wel overslaan. Lombok doen we héél misschien later nog maar zeker Bali en Gili zijn denk ik geen plekken waar wij gelukkig van worden. Dus next stop: Sulawesi!

X Nick & Daan

• 29 Juli 2017 - 15:44

Gwen:

Jaaa zo jammer van die massatoerisme :(( maar gelukkig hebben jullie toch een mooi moment gevonden om te gaan!! Beter dat jullie die eilandjes overslaan, slaat echt nergens op hoeveel mensen daar zijn idd! Over lombok wel ietsje betere verhalen gehoord... maar of het voor jullie leuk is ?? Geniet van de mooie plekken XX

• 29 Juli 2017 - 16:52

Marleen:

Toch wel fijn om te lezen, dat tussen alle drukke plekken er gelukkig ook nog een chill plekje is voor jullie! Ik stond laatst in een rij om een grot te bekijken hahaha! Doen we ook nooit meer! Ik moest gelijk aan jou denken! Kusss

• 29 Juli 2017 - 17:50

Rob En Rita:

Bijna iedereen die naar Indonesie gaat, gaat of naar Bali of naar Java. Gezien de bezienswaardigheden en stranden wel begrijpelijk, maar het is daardoor inderdaad een toeristische smeltkroes. Hopelijk ervaren jullie Sulawesi positiever!