Flores - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Flores

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Augustus 2017 | Indonesië, Labuhanbajo

Hi all,

Als we de Lonely Planet en de vele reisblogs mochten geloven is eiland Flores ‘the next best thing’ van Indonesië, dus daar wilden we natuurlijk even kijken! Met een klein propeller vliegtuigje kwamen we aan op het vliegveldje van Labuanbajo. Labuanbajo was 10 jaar geleden niet meer dan een rustig vissersdorpje en kan de snelle groei in toeristen nu eigenlijk niet aan. Weinig mensen verkennen echt het eiland. Er komen vooral veel mensen met 2-3 daagse tours vanuit Bali voor een flitsbezoekje aan het Komodo National Park om de Komodo dragons te zien, ‘s werelds grootste hagedissen. Dit maakte het voor ons heel lastig om lastminute en in het hoogseizoen nog een accommodatie te vinden. Het is niet dat er nou zo overdreven veel toeristen zijn, het is alleen compleet uit verhouding met het beperkte aanbod van accommodaties en faciliteiten. Na lang zoeken vonden we gelukkig nog iets bij het vliegveld, wat opzich maar 25 minuten lopen van de hoofdstraat was. Onderweg kwamen kinderen enthousiast naar ons toegerend ‘mister, mister! (ook als ik alleen liep) en wilden jong tot oud een praatje maken, de een nog meer aan het giechelen dan de ander.

Er waren een paar dingen die we graag wilden bezoeken in het Komodo National Park maar omdat alles op of in het water is moest dat dus met een tour en/of boot. In de hoofdstraat is het een complete wirwar aan locals die in heel beperkt Engels de meest gammele vissersbootjes proberen te verkopen aan de hand van veel mooiere plaatjes dan hun daadwerkelijke bootje en voor de meest uiteenlopende prijzen. We hebben op meerdere manieren geprobeerd een goede deal te regelen maar vraag en aanbod zijn hier compleet uit verhouding dus de prijzen zijn echt hóóg! Toen we uiteindelijk alles hadden geregeld hebben we onszelf beloond met een pina colada en een large Bintang bij de Paradise Bar. Vanaf het hooggelegen terras heb je een enorm uitzicht over de haven en de ongekende zonsondergang hier, heerlijk!

Het Komodo national park is één van de beste duikspots ter wereld, dus Nick stond al weer te trappelen. Hij is een hele dag op de boot mee geweest naar 3 verschillende duikspots in dit prachtige park. Helder blauw water met ontelbare onbewoonde eilandjes. Hij was met een gezellige groep en heeft gedoken tussen de 5 meter brede manta rays! Ook zag hij wederom haaien, schildpadden en vele soorten vissen.

De volgende dag gingen we met een speedboot op pad zodat we meerdere verder gelegen plekken konden bezoeken. Met zonsopkomst voeren we weg van de haven, wat was dat mooi. De eerste stop was Padar eiland, waar we met een korte stevige klim naar boven konden lopen. Het was zo vroeg al ontzettend zweten, maar dit uitzicht! Verschillende bergen, baaien met witte stranden omringd door helder blauw water, echt top. De volgende stop was Komodo eiland, hier hebben we de Komodo dragons gezien. Deze enorme 3 meter lange hagedissen, die met gemak een hert of een buffel opeten, zijn zeker indrukwekkend. Maar ook al ontkennen de rangers het, ze werden duidelijk gevoerd, want ze lagen redelijk suf vlakbij het pad. Beetje jammer. Na een bezoekje aan het roze strand van Pink Beach maakten we ook nog een snorkelstop bij het prachtige Pulau Kanawa, echt een paradijsje.

Omdat alles hier zo duur is en we eigenlijk een hekel hebben aan georganiseerde tours dachten we zelf gewoon een bootje te regelen om naar een aantal nabijgelegen eilandjes te gaan. Dus wij naar de haven opzoek naar een bootje. Bijna niemand sprak Engels maar uiteindelijk dachten we af te hebben gesproken met ene Hamka om de volgende dag om 8:00 te gaan varen. Kleine aanbetaling gedaan en geregeld, toch? We gaven het 50/50 of hij er zou zijn haha. Niet dus. Wij die ochtend weer de hele haven af, iedereen gevraagd, alle kanten opgestuurd en uiteindelijk bleek ‘Hamka go’. Maar we hebben een ander bootje gevonden die ons (nog goedkoper) wél echt naar Pulau Seraya en Pulau Bidadari kon brengen. De motor van het bootje moest onderweg meerdere malen worden gemaakt, maakte een teringherrie en stonk als een gek naar diesel máár we hadden zo wel een prive bootje en alle vrijheid haha. En de omgeving en de eilandjes waren prachtig! Het zicht onderwater was iets minder dan in Sulawesi maar we zagen naast vele vissen een haai, zeekomkommers en heel veel zeesterren!

Flores bevalt ons wel en heeft als het goed is nog veel meer moois te bieden dus wij gaan het eiland de komende dagen verkennen!

X Nick & Daan

• 10 Augustus 2017 - 10:30

Adri En Jos:

Spectaculair en indrukwekkend.

• 10 Augustus 2017 - 10:49

Ieteke:

Groot gelijk om daar nog even te blijven. Het is daar heel anders dan de vorige reis. Daar had je het koud en nu

• 10 Augustus 2017 - 10:50

Rob En Rita:

Jaloersmakend wat Nick in zo weinig duiken al heeft gezien. Hij is natuulijk nubwel verpest. Lijkt ons een prachtig eiland, dus terecht dat jullie hier nog even blijven.

• 10 Augustus 2017 - 13:36

Dad:

Klnkt weer helemaal niet slecht. Ik hoop dat jij ook nog wat leuks gezien hebt met het snorkelen.

• 11 Augustus 2017 - 07:46

Ellen:

Geweldig. Ook slapende komodo's zien er indrukwekkend uit.