Outback - Part 1 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Outback - Part 1 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Outback - Part 1

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

14 September 2010 | Australië, Alice Springs

Hey!

In de regen en de kou verlieten we Port Augusta om vanuit daar de Outback in te gaan. Al snel stopte de regen en verdwenen de grijze wolken en verscheen er een helder blauwe lucht en een zonnetje. De groene bomen en struiken veranderden in een enorme droge groen/rode vlakte en daar zaten we dan midden in de Outback!

Dat je de Stuart Highway serieus moet nemen bleek al snel. Bandensporen van de weg af, tientallen aangereden dode koeien en kangaroes, af en toe een auto total loss in de berm, maar vooral de kruisjes en bloemen langs de weg waren een goede herinnering aan het goed opletten en niet te hard rijden ...

Onze eerste stop was bij Coober Pedy zo’n 535km verderop. Coober Pedy vond ik een nog al creepy dorpje, het leek een beetje op het einde van de wereld! Vanwege de extreme temperaturen (50 graden in de zomer en onder 0 in de winter) leven de mensen hier voornamelijk onder de grond. Hier zijn huizen, kerken en motels dus ondergronds te vinden (op een constante 24 graden). Ook komt hier 90% van de wereldwijde opaal vondst vandaan wat er voor zorgt dat er (naar schatting) wel een miljoen kuilen in en rondom Coober Pedy zijn gegraven in de hoop dit mineraal te vinden.

Niet ver van Coober Pedy ligt het prachtige Breakaways, via een gravel road konden we bij een paar lookouts komen en kilometers ver kijken over deze bergen in de meest uiteenlopende kleuren, super!

En toen .... Uluru – Kata Tjuta National Park! Hét icoon van de outback. We hebben de eerste dag een simpele walking track naar de rots gemaakt en ‘s avonds hebben we de prachtige sunset gekeken. In 45 minuten veranderd Uluru meerdere malen compleet van kleur afhankelijk van de stand van de zon en de hoeveelheid licht, gaaf! De volgende morgen ging om 5.00 de wekker want we wilden nu uiteraard de sunrise zien! We stonden vol verwachting bij de lookout maar toen de zon op begon te komen bleek dat het compleet bewolkt was, helaas ... In de loop van de ochtend werd het weer beter en hebben we de 14km walking track rondom Uluru gelopen. Ik denk dat we elk stukje van deze rots nu wel hebben gezien ;) 'S avonds zijn we naar de sunset lookout gereden waar je zowel Uluru als Kata Tjuta kunt zien, maar het trok compleet dicht en het begon te regen, wederom helaas ... Maar 3x is scheepsrecht dus de volgende dag gewoon weer de wekker om 05.00 voor de sunrise, maar toen we wakker werden en het stortregende nog steeds hebben we niet eens de moeite genomen om op te staan. De weg naar Kings Canyon (onze volgende stop) was gesloten in verband met de hevige regenval dus na een goede baalsessie (het hoort niet zo veel te regenen in de Outback?!) besloten we dat het een goed moment was voor een beetje verdieping in de lokale Anangu Aboriginal cultuur. Dus zijn we naar het cultural center in het National Park gegaan. Niet veel later zijn hebben we ons zo waterproof mogelijk gemaakt en hebben we een paar kilometer van de walking track van de dag ervoor gelopen om de spontaan ontstane watervallen op Uluru te bekijken. Dit was nog best leuk ook!

Gelukkig was de weg de volgende dag weer open en konden we verder naar Kings Canyon. Hier was het schitterend weer! Hier hebben we een super gave walking track gelopen langs en door de canyon. Het was 8 kilometer goed klimmen en klauteren maar het was het zeker waard. Echt één van de gaafste tracks die we ooit hebben gelopen, wat een spectaculaire views!

Nu zijn we net aangekomen in Alice Springs, het enige dorpje van formaat tussen Adelaide en Darwin en precies in het midden van de Outback. Hier gaan we even onze voedsel en water voorraad bijvullen, wederom een kleine stop bij de garage maken en dan kunnen we weer op pad voor het tweede gedeelte van deze bijzondere Outback ervaring!

X Nick & Daan

• 14 September 2010 - 06:15

Tina & Ben:

Heel spannend :-) veel plezier verder. Wij zijn heel benuit vor mehr verhaaltjes :-)

• 14 September 2010 - 06:32

Ellen:

Zonde van de zonopkomst maar watervallen op de Uluru is ook wel spectaculair en wat Aboriginal cultuur opsnuiven heeft ook wat toch.... Enjoy

• 14 September 2010 - 07:06

Marjon:

Jammer van de regen, maar verder klinkt het super!

xx

• 14 September 2010 - 07:20

Sanny :

He Danielle,

Leuk dat jullie weer op reis zijn. Ben een beetje jaloers dat jullie daar nu zitten. Ik ben daar 7 jaar geleden ook geweest en zie alles nog steeds voor me incl. walking track bij Kings Canyon! Geniet ervan. Groetjes Sanny

• 14 September 2010 - 07:33

Paps:

Super! Camper doet het goed?

• 14 September 2010 - 08:21

Adri En Jos:

Ondanks de regen ziet het er toch indrukwekkend uit. Goed te horen, dat jullie ook aan cultuur doen! Veel plezier.

• 14 September 2010 - 13:57

Karen:

Hey! Op die dode dieren en kruisjes langs de weg na, klinkt het allemaal super! En de foto's zien er gaaf uit, wat een plaatjes!
    Veel plezier bij het volgende stuk van jullie outback!
    Xx

• 14 September 2010 - 15:42

Rob En Rita:

Mooie foto's weer. We willen hier ook graag nog eens naar toe. Hebben we tijdens onze reis niet bezocht. Jammer van de verregende zonsopgang. Maar: jullie hebben een waterval in de woestijn gezien. Ook heel bijzonder!

• 14 September 2010 - 21:18

Opa:

Daniélle en Nick,
    Je ziet, na regen komt zonneschijn.
    Mooi verhaal en prachtige
    bijpassende foto's.

Groetjes

• 15 September 2010 - 08:12

Ruud:

Dus het is iedere avond BBQen met vers vlees van langs de weg ?

• 15 September 2010 - 13:12

Tamara:

Wow, prachtige foto's!
    Heel veel plezier verder.