Feliz Pascua! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Danielle Bol - WaarBenJij.nu Feliz Pascua! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Danielle Bol - WaarBenJij.nu

Feliz Pascua!

Blijf op de hoogte en volg Danielle

14 April 2017 | Chili, Santiago de Chile

¡Hola!

Vanaf Valparaíso reden we via de kust naar het noorden. In eerste instantie alleen maar foeilelijke hoogbouw en toeristische appartementen complexen. Niks voor ons, maar na 75km kwamen we bij het surfers stadje Maitencillo, een breed verlaten strand en een relax hostel met een zonnig balkon vanwaar we de zon onder konden zien gaan in de zee, top! Bij een nabij gelegen strandje ‘vonden’ we een grote rots met pelikanen, vogels met felrode snavels en zelfs pinguins!

We reden terug langs Santiago en door naar Santa Cruz. Een lelijke stad maar ideaal gelegen in de Colchagua Valley, net als de eerder bezochte Casablanca Valley één van de wijngebieden van Chili. Deze keer hadden we een lunch reservering bij Viu Manent. Hier hebben we weer heerlijk gegeten en gedronken, zittend onder een vijgenboom en uitkijkend op de wijngaarden. Na de lunch zagen we twee ligbedjes in de zon, die waren natuurlijk voor ons! Uiteraard met nog een extra flesje ;)

Ondanks de heerlijke middag bij de winery waren we niet helemaal deze kant op gereden puur en alleen voor de wijn. We kwamen namelijk voor Reserva Nacional Altos de Lircay, hier zou namelijk de béste hike van Centraal Chili moeten zijn: Sendero Enladrillado. Bij aankomst werd ons verteld dat een paar dagen eerder de eerste sneeuw was gevallen op de top, dus de zomer kon elk moment over zijn. Wij hadden echter nog een prachtig heldere dag en met de sneeuw was het uitzicht alleen nog maar mooier! De hike begon schappelijk maar halverwege werd het pittig klimmen tot boven de boomgrens. Eenmaal op de top (2300m) kwam je op een enorm vlak plateau met bizarre 360 graden views van de omliggende vulkaan en besneeuwde bergtoppen. Aanvankelijk was het idee om hier om te keren maar we hadden vlak voor de top een bordje gezien met daarop ‘laguna’. Het probleem was echter dat de ranger er Chileense openingstijden op had na gehouden die ochtend, dus bij de start was hij er nog niet, ook niet na een half uur wachten. We hadden dus geen kaart en/of info over de duur of moeilijkheidsgraad van deze detour. We hadden bij de start wel een bordje gezien naar deze laguna dus het zou uiteindelijk op hetzelfde punt moeten uitkomen. Het was zó mooi daar boven, we voelden ons goed, het weer was rustig .... let’s do this! Het bleek zo’n 2 uur lopen naar de laguna, er lag een stuk meer sneeuw aan deze kant dus het lopen was zwaar en we waren meerdere keren het pad even kwijt. Maar wat was het mooi hier zeg, echt onbeschrijvelijk! We liepen continu hoog met natuur zover je kon kijken, wauw! Eenmaal bij de laguna twijfelden we enorm waar we heen moesten en door dit ‘getreuzel’ waren de drie Amerikanen die we hadden gezien bij de start (de enige andere mensen die we die dag zijn tegen gekomen) op ons ingelopen. Wij waren al onderweg naar beneden toen er naar ons werd geroepen of we wel wisten dat dit pad uiteindelijk wel beneden kwam, maar 10km van de entree van het park. OEPS. Dus weer omhoog en de andere kant op. De zonsondergang was echt prachtig rood en oranje over de bergen, alleen ging de zon sneller naar beneden dan wij, dus de laatste 3 km liepen we in het pikkedonker met de zaklamp app. Echt alles maar dan ook alles in mijn lichaam deed pijn toen we beneden kwamen en ons enthousiaste rondje bleek maar liefst 28km te zijn geweest en we hebben er 11 uur over gedaan. Achteraf bleek dit een 2 daagse (normaliter 14 uur durende) hike te zijn. Niet lang daarvoor hadden ze 2 gestrande Belgen van de berg moeten plukken die hetzelfde hadden gedaan alleen het niet meer redden. Maar had ik al gezegd dat het wel heel mooi was?! ;)

We besloten dat we maar weer gewoon wijn gingen drinken haha, dus we reden terug naar de Colchagua Valley en hebben een lunch reservering gemaakt bij Lapostolle, wat wij hadden begrepen één van de beste wineries hier. Niet alleen waren de lunch en de wijnen heerlijk, het uitzicht vanaf het restaurant was ook echt prachtig! Living the good life ;)

Vandaag was de laatste dag van de roadtrip en zijn we via de Maipo Valley terug naar Santiago gereden. Dit is ook een wijngebied, maar al die smog van de grote stad kan vast niet goed zijn voor de druifjes. We reden daarom door richting de Argentijnse grens, naar Embalse El Yeso (2568m), een prachtig blauw meer met daar achter de besneeuwde Andes. Ik zou echt nog maanden naar dit soort plaatjes kunnen blijven kijken!

De auto is inmiddels weer ingeleverd en zaterdag vliegen we richting het noorden van Chili, naar de Atacama woestijn voor het volgende avontuur! Tot die tijd moeten jullie het doen met de de link naar ons nieuwste filmpje ;) https://www.youtube.com/watch?v=iLxtITi3R2M&t=1s

Vrolijk Pasen!

X Nick & Daan

• 14 April 2017 - 07:49

Gwen:

Wauw wat een avontuur, wel stoer dat jullie dat zo 'snel' hebben gelopen en zoo prachtig inderdaad

• 14 April 2017 - 08:01

Ellen :

Soms toch prettig dat Amerikanen overal komen.
    Vrolijk pasen globetrotters xx

• 14 April 2017 - 08:36

Marjon:

WoW wat een tocht!! Maar wel mooi! En lekker bij lapostolle!!! Die wijn hebben ze ook bij hofstede, HEERLIJK!!!

• 14 April 2017 - 09:03

Dad:

Stoer verhaal ;-)

• 14 April 2017 - 09:28

Ieteke:

Blijf zo door gaan met avonturen beleven, schitterende hikes, wijnen proeven enz. dan kan ik van je mooie verhalen blijven genieten. Wat een onvergetelijke reis maken jullie!

• 14 April 2017 - 09:36

Adri En Jos:

Weer een spannend avontuur in een prachtige maar ook gevaarlijke natuur.
    Vrolijk Pasen.

• 14 April 2017 - 11:28

Anne:

Heel gaaf, maar in het donker zou ik m toch wel knijpen :-)
    Fijne paasdagen!